Miljö

Öka takten i omställningen

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Gotland

Vänsterpartiet har lämnat sitt yttrande över förslaget till energiplan som Region Gotland senare under året ska fastställa. Yttrandet instämmer i energiplanens ambitioner att vi ska fortsätta att utveckla våra goda möjligheter till lokalt förnybar energi, men det räcker inte. Kraven på hushållning och omställning måste ställas högre än vad som görs i förslaget till energiplan.

Mer konkreta förslag

Dessutom menar vi att mer måste göras för att de planens mål och ambitioner verkligen genomförs.

–        Genom mer tydlighet och konkreta förslag hoppas vi att få fart på en omställning mer präglad av långsiktig hushållning. Därför redovisar vi i vårt yttrande många fler konkreta förslag som vi tycker bör arbetas in i energiplanen, säger Brittis Benzler, regionråd.

Hela samhället måste ställa om

Men klimatpolitiken ställer också krav på stora omställningar som berör i stort sett alla samhällsområden och därför krävs en förändring av stora delar av den ekonomiska politiken.

–        Regeringen har valt att föra en skattepolitik som prioriterar ökad privat konsumtion för dem som redan har det gott ställt, på bekostnad av den gemensamma välfärden. Samtidigt är det ett faktum att satsningar på offentlig verksamhet leder till mindre utsläpp än motsvarande satsningar på privat konsumtion, säger Per Edman, ordförande för Vänsterpartiet Gotland.

Exempel på konkreta förslag som vi anser ska inarbetas i energiplanen är:

• Vid all lokalisering av nya bostäder bör möjligheterna till kollektivtrafik vägas in som ett av de viktiga kraven för att bebyggelse ska tillåtas.
  • Regionens eget transportbehov behöver ses över för att undersöka om ytterligare möjligheter till effektiviseringar till exempel genom mer samordning är möjlig. Liksom en del andra kommuner bör vi också aktivt öka användningen av cyklar och elcyklar för tjänsteresor.
  • Ett hundratal av Gotlandshems bostäder har direktverkande el som uppvärmning. Värmepumpar kan ge ganska stora minskningar av elanvändningen och olika vägar för detta kan prövas. Ett alternativ skulle kunna vara att hyresgästerna ges möjlighet att genom välja en värmepump som en del av sin uppvärmning. Hyresgästen får då lite högre hyra men en lägre elkostnad.
  • Solceller som producerar el har utvecklats mycket kraftigt de senaste åren och en storskalig satsning borde nu vara möjlig. Regionens egna fastigheter och Gotlandshems bostadsfastigheter bör kunna gå före med en sådan satsning.
  • Utvecklingen av förpackningsmaterial har inte heller gått i den riktning mot mer återanvändning som var grundtanken bakom besluten om producentansvar. Därför bör vi på Gotland satsa på att öka de goda kretsloppen och göra dem så lokala som möjligt. Regionen bör inleda ett arbete för att möjliggöra en lokal användning av returglas.

Frågor:
Brittis Benzler, gruppledare  070-447 67 71
Per Edman, ordförande Vänsterpartiet Gotland 070-957 42 81

Här finns hela yttrandet, klicka!