Val 2014

Gott nytt, rött 2014!

Tack alla som kämpar för demokrati och rättvisa. Ni har alla bidragit till att göra världen lite bättre. Nu är vi i början av ett nytt år, ett år med tre val att satsa i. Tre val, till väldigt olika typer av beslutsorgan, men i grunden samma politik som jag ser det. Vi kan oavsett församling som det är val till alltid gå till val på Vänsterpartiets grundvärderingar. Rättvisa, jämställdhet och ett hållbart samhälle, är lika aktuellt i alla valen även om sakfrågorna ser olika ut.

Som kommunalpolitiker ser jag ofta rättvisefrågan som att värna välfärden, att ha hög kvalité i det som erbjuds alla. Men rättvisa handlar också om att ge alla barn och unga en god start i livet, att förskola, skola och annat samhälleligt stöd ska utjämna för sociala skillnader.

I riksdagsvalet är skatter, socialförsäkringssystem och rätten till utbildning centrala rättvisefrågor. Vi behöver ett skattesystem som utjämnar mer, och ger mer till välfärden. Vi behöver socialförsäkringssystem som når fler, och som ger trygghet längs livet ofta slingriga väg, arbetslösa ska inte försörjas av socialbidrag, Fler måste få möjlighet till utbildning på olika nivåer för att kunna ta de jobb framtiden erbjuder.

I EU valet är rättvisefrågorna också centrala. Viktigast är att förändra den ekonomiska politiken, det går inte att spara eller svälta sej ur krisen. Kostnaden för den politik som förts är katastrofal, både för enskilda och för demokratin. Europa måste börja satsa, på grön omställning, på utbildning och på social trygghet. En annan viktig rättvisefråga är att stärka de arbetandes rättigheter och att verka för en human flykting och invandringspolitik.

I den kommunala vardagen är jämställdhetsarbete både anställningsvillkor och tillgång på service. Vi måste fortsätta att sätta av extra pengar för mer jämställda löner och vi måste förbättra arbetsvillkoren inom många yrken. Men tillgången till välfärdstjänster är ofta också en jämställdhetsfråga, bra förskola, fritids och äldreomsorg ger kvinnor bättre möjligheter att lönearbeta.

I riksdagen beslutas bland annat om lagstiftningsfrågor. Många handlar om jämställdhet, våld mot kvinnor, synen på brott mot kvinnor, stöd till brottsoffer och kvinnojourer. Helt enkelt om kvinnors rätt till sin kropp och till likabehandling.

Inom EU är frågor om jämställdhet inte prioriterade, många länder har en konservativ, katolsk kvinnosyn och utvecklingen går med mina ögon till och med bakåt. EU behöver använda det mandat man har för att jobba för kvinnors rättigheter och mot trafficking och slavhandel.

I begreppet hållbarhet tänker man ofta ”ekologisk hållbarhet”, men jag använder den bredare betydelsen, ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet. För att det handlar både om hur vi ska producera det vi behöver utan att förstöra miljön och om våra livsvillkor, om jämlikhet och demokrati.

I kommunpolitiken betyder det både frågor om att utveckla näringslivet och om att värna vatten och natur, samtidigt. Om att det behövs fler bostäder, bättre kommunikationer och att Region Gotland ska köpa mer närproducerat.

I riksdagen är möjligheterna till viktiga beslut i hållbarhetsfrågor större än lokalt. Det är där, avgörande steg för en grön omställning måste tas, samtidigt som man satsar på bostäder och infrastruktur. Framtida välståndsökningar kan inte tas ut i ojämlikt fördelad konsumtion av prylar, den måste för de flesta till största delen tas ut i tid.

I EU valet blir fokus för hållbarhetsfrågorna på miljön, EU skulle kunna spela en viktig roll i världen. Högre priser för utsläppsrätter, utsläppsskatt för flyg, tillåtlighet att gynna närproducerade jordbruksprodukter skulle kunna vara viktiga steg mot ett grönare Europa.

Brittis Benzler
Vänsterpartiets regionråd på Gotland