Billigare skolskjutsar
Insändare skriven av bland annat Brittis Benzler, publicerad i GT den 22 december.
Blev skolskjutsarna billigare eller inte, buden har varit många, och svaret är ja. Skolskjutasarna blev dyrare än vi hoppats på, men betydligt billigare än om nya bussar kört på samma sätt som de gamla tidigare gjorde. Att olika påståenden om kostnader hörts beror nog på att man kan jämföra på olika sätt.
Upphandlingen 2008 ledde till nya tag.
Vi har en ganska god uppfattning om vad det skulle kosta att handla upp modernare fordon enligt gällande branschavtal., för den gamla skolskjutsorganisationen, med den körsträcka vi hade innan den nuvarande, eftersom de gjordes 2008. De anbud nämnden då antog var på totalt 40,4 miljoner, varav 3,3 miljoner för Visbyområdet. Sedan överklagades upphandlingen och fick göras om utom för Visbyområdet. I samband med att ny upphandling måste göras beslutade dåvarande nämnd att förändra organisationen i syfte att sänka kostnaderna och inledde samarbete med konsulten Optiplan.
Det kan vara svårt för en kommun att upprätthålla kompetens för upphandling inom områden där man inte genomför upphandlingar så ofta. Vi i den nya majoriteten valde att fortsätta det arbete som påbörjats. Kanske underskattade vi arbetet och problemen med att genomföra förändringen, men nämnden har i enighet arbetat för att hitta så bra lösningar som möjligt.
Så kostnaderna blev mycket riktigt lägre när man kortade körsträckan – i den trafik vi nu har kostar grundavtalet 21 miljoner och tilläggsavtalen 7 miljoner. Kostnaden för Visbyområdet har ökat till 4,5 miljoner. Den totala skolskjutskostnaden är cirka 36 miljoner.
Att kostnaden blev högre än vi från början hoppats på beror på tilläggsavtalen. Om dessa förändringar och tillägg fick sättas in för att grundmodellen var bristfällig, för att verkligheten förändrats eller för att nuvarande nämnd varit för ”dålig” på att hålla fast vid grundtanken i upphandlingen, vet vi inte, troligtvis har alla tre faktorerna bidragit till att kostnaden nu överskrider grundavtalet. I några fall blev det kanske också bråttom att hitta lösningar för enskilda elever, vilket innebär att det finns möjligheter att jobba vidare.
Att genomföra en ny organisation tar tid, vi arbetar vidare med att både justera skolskjutsarna och för att åstadkomma ett samarbete med kollektivtrafiken.
Brittis Benzler (V)
Lisbeth Bokelund (MP)
Meit Fohlin (S)
Barn- och utbildningsnämnden