Spara inte på fritid för barn och unga

I ekonomiskt utmanande tider är det viktigare än någonsin att utjämna skillnaderna i förutsättningar för barn och unga.
När familjer har svårt att få sin ekonomi att gå ihop är risken stor att det skärs ner i barns och ungas möjlighet till en meningsfull fritid. Det går att spara in på en fritidsaktivitet men det går inte att låta bli att betala hyran. Därför kan vi i nuläget inte riskera att utbudet av aktiviteter för barn och unga minskar. Vi behöver istället satsa.
Det är viktigt med god tillgång till öppen ungdomsverksamhet på hela Gotland. I södra Visby finns både ungdomsgården Puma och numera även ungdomskulturhuset Fenix.
I norra Visby finns det just nu inget motsvarande. Personal på skolorna i Bingebyområdet uttrycker stor oro inför vad som händer med områdets barn och unga efter att skoldagen tagit slut.
Många röster höjs även från civilsamhället om att något mer måste till. Här behöver vi göra en satsning för att förebygga de konsekvenser vi vet att vi kommer få längre fram, när unga lämnas åt sitt eget öde utan meningsfulla fritidsaktiviteter.
Kommunen behöver se till att det finns en öppen verksamhet som kan fånga upp även dem som inte idrottar eller är aktiva i andra föreningar. Detta gäller naturligtvis inte bara i ovan nämnda områden utan på hela ön där vi till exempel behöver se över öppettider på de ungdomsgårdar som finns så att vi säkerställer att barn och unga har tillgång till en meningsfull fritid.
Om vi inte satsar nu kommer det att kosta imorgon. Vi är ännu så länge förskonade här på Gotland om vi ser till utvecklingen på många håll i Sverige. Det vore oansvarigt och kortsiktigt att inte göra vad vi kan för att se till att det förblir så. Därför vill Vänsterpartiet se en satsning på öppen verksamhet för barn och unga på hela Gotland och en ny verksamhet i Bingeby.
Vi satsar 5 miljoner kronor extra på ungdomsverksamheten. Pengarna behövs för att olika typer av fritidsaktiviteter ska kunna fortsätta utvecklas.
Vi har socialt sett inte råd att välja mellan att bibehålla de verksamheter som finns i dag och att bygga upp nya där de behövs. Vi kan inte välja mellan ungdomsgårdar över hela ön, fältfritidsledare, ungkulturhus eller den digitala ungdomsgården som skapades under pandemin.
Istället vill vi ge medarbetarna resurser och möjligheter att både i egen regi och tillsammans med civilsamhället utveckla fritidsverksamheter som stärker barn och unga genom att ge trygghet, hopp och framtidstro.