Solidariska Gotland.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAInsändare skriven av Saga Carlgren, publicerad i GT 17 mars och GA 23 mars.

Insändare skriven av Saga Carlgren, publicerad i GT 17 mars och GA 23 mars.

Över 50 miljoner människor är på flykt i världen. De flyr från krig, svält och förtryck. De flesta flyr inom sitt hemland eller till länder i närområdet. Många lever i flyktingläger där misären är stor. De allra flesta lever i några av världens fattigaste länder. Att söka asyl i ett annat land är en mänsklig rättighet. Det är inget vi kan eller bör välja bort. Nu har vi chansen att som region ta vår del av ansvaret för att emot de människor som söker asyl i Sverige. Vi kan göra det på ett bra sätt.

Genom det avtal som vi snart sluter med Migrationsverket kommer vi att kunna erbjuda något bättre för de som kommer till Gotland. Förutom att få bo på en av världens vackraste platser kommer vi också få ett mottagande med sikte på tidig integration, språkundervisning under asyltiden och ett civilsamhälle som bubblar av idéer för att de som kommer till oss också ska vilja stanna kvar här. Det här är ett arbetssätt som kraftigt skiljer sig från det mottagande som ofta blivit följden när Migrationsverket tvingats välja boenden som styrs av entreprenörer som Bert Karlsson och andra som konstruerat lösningar som utgått från företagens intressen och inte samhällets.

Vänsterpartiet har i riksdagen länge kritiserat formerna för flyktingmottagningen och också kommit med förslag till förbättringar. Bland förslagen finns bl.a. förstärkta utbildningsinsatser och ett stopp för vinstjakten i asylmottagandet. En hel del av Vänsterpartiets förslag kommer nu att vara möjligt att i praktiken genomföra här på Gotland. Men ett bra flyktingmottagande bygger också på engagemang från hela det gotländska samhället och ett aktivt arbete mot rasistiska tendenser.

Kampen mot rasism och främlingsfientlighet kommer därför att fortsätta att vara en av våra viktigaste uppgifter och det är en kamp som måste föras på två fronter. Den ena är att alltid och överallt ta strid mot normaliseringen av rasistiska åsikter. Den andra fronten i kampen mot rasismen är att ta strid för gemensam välfärd och social rättvisa. Utan det benet haltar antirasismen.

När välfärden monteras ned, skapas grogrund för rasismen. När vårt samhälle dras isär ekonomiskt, då blir det också svårare att se sig själv i andra. Den bästa motkraften mot rasismen är att bygga samhällen präglade av jämlikhet och av rättvisa.

Saga Carlgren, Vänsterpartiet