Transporterna måste minska för att vi ska klara klimatfrågan

Insändare skriven av Brittis Benzler och Lars Bjurström. Publicerad i GT den 26 april och i GA den 4 maj.

Utsläppen av växthusgaser gör att klimatsituationen för vår planet är allvarlig men den går att göra något åt. Energianvändningen har stor betydelse för om vi kommer att lyckas.

Nu när region Gotlands energiplan ska antas är det därför viktigt att klimatfrågan blir avgörande för planens inriktning.

Ett av de områden som vi mycket mer måste ta itu med är transporter av varor och människor. Transporterna står för en allt större del av våra koldioxidutsläpp och trots stora tekniska förbättringar av fordonen minskar inte de totala utsläppen. Det beror på att våra resor och transporter ökar och därmed äter upp de tekniska förbättringarna. Därför är det nödvändigt att både minska transportbehovet och att göra transporterna mer energieffektiva.

Minskade behov av resor och transporter borde också av flera andra skäl vara positivt. Om bra service kan erbjudas närmare våra hem så kan vi spara både och pengar. En sådan inriktning av planeringen kan också vara ett viktigt ett stöd för att hela Gotland får en bra utveckling.

Förslaget till energiplanen för Region Gotland har många förtjänster genom att bland annat visa hur vi på ett bra sätt kan utnyttja Gotlands goda tillgångar till vind och bioenergi. Men det finns också uppföljningar av den tidigare energiplanen som visar att ”under kommande år måste utvecklingen gå fortare i önskad riktning om de långsiktiga målen ska kunna nås”.

För att få ökad fart och kraft i omställningsarbetet anser vi att energiplanen måste bli mer tydlig och konkret och därför redovisar vi i vårt yttrande över energiplanen ett antal konkreta förslag. Några av förslagen handlar om att öka ansträngningarna för att minska klimatpåverkan från resor och transporter.

• Ytterligare insatser bör utredas för att serviceorterna ska kunna erbjuda service, både kommersiell och offentlig, för att behovet att resa längre avstånd begränsas.
  • Vid all lokalisering av nya bostäder bör möjligheterna till kollektivtrafik vägas in som ett av de viktiga kraven för att bebyggelse ska tillåtas.
  • Kollektivtrafiken måste långsiktigt förbättras, i första hand genom en satsning på stomlinjerna. Dessutom bör vi pröva snabba pendlingsturer från ytterområdena, till exempel Burgsvik och Fårösund.
  • Cykeln, som är det överlägset mest energieffektiva transportsättet, måste få fortsatt prioritet och det behövs insatser som förbättrar för cyklisterna men också kampanjer och information för att öka intresset för att cykla.
  • Regionens eget transportbehov behöver ses över för att undersöka om ytterligare möjligheter till effektiviseringar till exempel genom mer samordning är möjlig. Liksom en del andra kommuner bör vi också aktivt öka användningen av cyklar och elcyklar för tjänsteresor.

Brittis Benzler (V), regionråd
Lars Bjurström (V), styrelseledamot Vänsterpartiet Gotland