Satsningar som är viktigare än ekonomin

På måndag ska Region Gotlands budget för 2020 beslutas i fullmäktige. I debatten talas mycket
om vikten att inte lämna skulder till framtiden. Då åsyftas ekonomiska skulder. Vi i Vänsterpartiet är övertygade om vikten av att inte lämna skulder till framtiden, men vissa skulder är svårare än andra att betala tillbaka. De skulder vi lämnar när barn och unga inte får det stöd de behöver är svåra att ersätta senare i livet. De skulder vi lämnar om vi inte tar klimatfrågan på tillräckligt stort allvar får konsekvenser som är oåterkalleliga.

För en tryggad ekonomi i välfärden behöver vi både kräva större statliga satsningar och tänka långsiktigt. I Vänsterpartiet anser vi att stora överskott i den kommunala ekonomin är bra för framtiden bara om de inte sker till priset av minskade satsningar på barn och unga eller minskningar av andra förebyggande insatser. En kommun kan inte, som en person eller en förening spara i några år för att sedan använda pengarna, en kommun bör istället arbeta för att undvika framtida kostnader. Det gör man bäst genom förebyggande arbete och skarpa åtgärder för minskade klimatutsläpp.

• Se till att fler unga fullföljer gymnasiet. För att alla unga ska klara det behöver vi fortsätta utveckla förskola och skola, men också stärka elevhälsan och utveckla samverkan för att barn och unga på Gotland ska både må bättre och ha det bättre.
  • Sjukvården behöver förbättra sitt förebyggande och hälsofrämjande arbete. Det kräver satsningar på vårdcentralerna.
  • Satsa på arbetsmarknadsinsatser och yrkesutbildningar. Då kommer fler i jobb och arbetsgivare får bättre möjligheter att anställa.
  • Satsa på kultur för barn och unga. Oavsett hur föräldrarnas ekonomi ser ut har barn rätt att utöva och uppleva kultur.
  • Förbättra arbetet mot mäns våld mot kvinnor, genom förebyggande arbete i förskolan och skolan, ett väl utvecklat stöd till utsatta vuxna och barn och insatser för att få de som brukar våld att sluta med det.
  • Fler insatser för att äldre ska bevara god hälsa och samordnat stöd till äldre som behöver både sjukvård och stöd i sin vardag.
  • Minska klimatutsläppen på Gotland genom att Region Gotland föregår med gott exempel och genomför åtgärder som minskar utsläppen minst i nivå med Parisavtalets mål.

De föreslagna besparingarna i Alliansens budget riskerar att Region Gotland inte kan göra de insatser som så väl behövs – för en hållbar ekonomi i framtiden och för ett hållbart Gotland.
Saga Carlgren och Victoria Öjefors-Quinn, för Vänsterpartiets fullmäktigegrupp