Pressmeddelande

Vänsterpartiet röstar emot Gotlandshems utförsäljning

Pressmeddelande

Vid regionstyrelsens behandling av Gotlandshems försäljning av 884 lägenheter i Gråbo så röstade Vänsterpartiets ledamot Brittis Benzler emot utförsäljningen och reserverade sig mot beslutet. Det finns flera viktiga skäl till Vänsterpartiets motstånd mot en försäljning.

Ett välfungerade allmännyttigt Gotlandshem är bra för alla gotlänningar. En stark allmännytta påverkar hela bostadsmarknaden i mer rättvis riktning.  Gotlandshem kan också bidra till att hela Gotland utvecklas.

• En välfungerande allmännytta med ett brett utbud av bostäder är bra för alla. Alla har möjlighet att efterfråga en bostad och behandlas lika. Kötiden ska avgöra och inte kontakter eller tjockleken på plånboken, säger Brittis Benzler

Att ett allmännyttigt företag äger lägenheterna ger också större trygghet för hyresgästerna. Vi ser nu företag som köper upp områden och snabbt påbörjar renoveringar för att få upp hyrorna. Dessvärre är det också så att de regler som gäller för hyressättning ger ett svagare skydd iför hyresgästen idag än före 2011 när allmännyttans självkostnadshyror var utgångspunkten för att sätta hyran.

• Hyresgästerna i de bostäder som säljs får en otryggare situation med företag som ser bostäderna som ett avkastningsobjekt. Påståenden om oförändrade villkor finns det inga som helst garantier för, säger Brittis Benzler.

Det finns heller inga ekonomiska motiv att sälja lägenheterna i Gråbo. Att sälja för 609 miljoner och tappa ett driftnetto på 33,5 miljoner kronor om året är ingen bra affär. Vi kan istället se andra möjligheter om bolaget behöver stärka sin ekonomi, till exempel har vi pekat på möjligheten att förtäta en del områden som bolaget äger.

Frågor kan ställas till Brittis Benzler, 070 447 67 71.