Upphäv Dublinförordningen

Malin BjörkOLYMPUS DIGITAL CAMERAInsändare publicerad i GT 13 augusti, skriven av Saga Carlgren och Malin Björk.

Det är fler människor på flykt i världen idag, än det varit sedan andra världskriget. Ett generöst flyktingmottagande till Europa blir allt viktigare, ändå fortsätter EU att bygga Fästning Europa och driva på för en mer omänsklig flyktingpolitik.

Den 7 juli släppte Amnesty International en ny rapport om de osäkra vägarna in i Europa. Chockerande vittnesmål från flyktingar berättar om deportationer och s.k. push-backs som sker vid gränserna till flera EU-länder. Det finns inga legala vägar in i Europa, därför är flyktingar beroende av smugglare för att ta sig hit. Risken att utsättas för misshandel, våldtäkt och trakasserier är stor. Vittnesmål berättar om polis-misshandel mot migranter och asylsökande (även barn och gravida). Utöver misshandel sker det regelbundet att migranter och asylsökande sätts i fängelseliknande förvar. Legala vägar in i Europa är en förutsättning för att stävja smugglingen och skapa trygghet för människor på flykt.

En möjlighet är att införa humanitära visum som gör det möjligt att ansöka om visum redan i hemlandet. Sverige kan gå före och införa detta redan nu.

EU:s Dublinförordning tvingar människor att söka asyl i det första EU-land man anländer till. Detta skapar en snedfördelning som gör att EU-länder som Grekland och Italien ensamma ska ta hand om tiotusentals asylflyktingar. Det enda sättet att ta sig vidare till ett annat EU-land är att vägra registrering och fortsätta gömma sig. Dublinförordningen är en av grundstenarna i Fästning Europa och måste ersättas av ett helt nytt system. Istället för att lägga pengar på gränskontroller, förvar, militarisering måste EU nu lägga resurserna på att helhjärtat hjälpa och uppmuntra sina medlemsländer att bygga upp asylsystem och mottagning som är värdiga en rik kontinent som Europa.

Ett lyckat mottagande kräver att landet har en generell välfärd, för att kunna tillgodose människors grundläggande behov även innan man byggt upp ett nytt liv. God tillgång till språkundervisning är också av stor vikt. Där har flera EU-länder misslyckats. Den åtstramningspolitik vi ser över hela Europa har vi i viss mån även i Sverige eftersom regeringen ännu inte i tillräcklig grad vågat ändra kurs och öka investeringarna i välfärden. EU:s omänskliga asyl- och migrationspolitik kan inte fortsätta. Det är inte värdigt Sverige eller EU. Det är dags att upphäva Dublinförordningen och börja investera i en välfärd värd namnet. Att välkomna fler flyktingar är bra för Sveriges framtid, liksom för hela Europa.

Saga Carlgren, Vänsterpartiet på Gotland
Malin Björk, EU-parlamentariker (V)