Gratis glasögon till barn och unga!!!

Pressmeddelande 27 mars:V-logga_CMYK_Rod

Pressmeddelande 27 mars:

Gratis glasögon till barn och unga!!!

Politik handlar om prioriteringar. Att ge alla barn möjlighet att se bra är definitivt ingen omöjlighet om den politiska viljan finns. Vänsterpartiet har den viljan och har sedan länge drivit frågan om att alla barn som behöver glasögon ska kunna få det utan kostnad. I vänsterpartiets budget har vi också avsatt pengar till gratis glasögon till alla barn upp till 16 år.

I juni 2013 kom Socialstyrelsen med sin utredning om barns glasögonbehov och landstingens bidragssystem. Socialstyrelsen bedömde då att 12-13 % av barn i grundskoleålder har behov av glasögon eller kontaktlinser. Rapporten påvisade även stora skillnader i landstingens bidragsgivande till glasögon för barn och unga.

Vilket gör att vi i Vänsterpartiet drivit på frågan ytterligare.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA-Därför är det glädjande att frågan äntligen fått gehör och att glasögon nu blir gratis för barn och unga!

Jennie Jarve (V)

070 306 96 86