Välfärd utan vinstsyfte.

brittis (2)Insändare skriven av Brittis Benzler, publicerad GA 14 /1 och GT 16/1.

Insändare skriven av Brittis Benzler, publicerad GA 14 /1 och GT 16/1.

Vänsterpartiet vill att vård, skola och omsorg ska drivas med verksamheten som syfte, inte den ekonomiska vinsten.

Det är orimligt att företag som till stor del finansieras av skattemedel inte betalar skatt i Sverige, genom att vara baserade i så kallade skatteparadis. Det försvårar även insynen i dessa gemensamt finansierade verksamheter. Vare sej allmänhet eller vår kommunala revision får möjlighet att granska verksamheten.

Vänsterpartiet har därför kommit överens med Socialdemokraterna och Miljöpartiet om att lägga fram förslag som stärker medborgarnas och de folkvalda församlingarnas ställning, samtidigt som en mångfald av olika alternativ och utförare värnas. Seriösa småföretag ska inte konkurreras ut av oseriösa.

I överenskommelsen sägs: ”Välfärdens, inklusive skolans, verksamheter är ingen marknad. Vi är inte konsumenter i förhållande till välfärden, vi är medborgare. Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Vänsterpartiet har en samsyn om detta. Vi anser att skattemedel ska användas till just den verksamhet de är avsedda för och

att överskott som huvudregel ska återinvesteras i verksamheten.”

Vänsterpartiet är nöjda med denna uppgörelse, och vi kommer att arbeta för att förverkliga förslagen i den.

Brittis Benzler, Vänsterpartiet