Feminism

Rösta för ett medmänskligt Europa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAInsändare från Saga Carlgren, publicerad i GT och GA den 22 maj.

Välfärden är inte till salu.

I krisens Europa bidrar EU inte till återhämtning för befolkningen utan prioriterar konsekvent banker och storföretag samtidigt som kraftiga nedskärningar sker i välfärden. EU räddar banker. Vänsterpartiet räddar välfärden. Valet till EU-parlamentet på söndag handlar om att välja sida. Ska vi säkra människors grundläggande rättigheter eller bankernas vinster?

Arbetsrätten och de fackliga rättigheterna är inte till salu.

EU bidrar till pressade löner. Vi vill ha schysta villkor på arbetsmarknaden.

Jämställdhet och kvinnors rättigheter är inte till salu.

Vi arbetar för kvinnors rätt till sin egen kropp – rätten till abort, skydd mot våld och prostitution.

Vi kämpar för välfärd och kvinnors ekonomiska ställning – mot nedskärningspolitiken.

Vi är EU-parlamentets bästa feministiska parti – vi har drivit feministiska frågor i EU sedan 1995, det är ett av de områden i EU där utvecklingen går framåt.

Klimatet är inte till salu.

Vi arbetar för en solidariskt klimatpolitik, där de länder som släpper ut mest, jobbar hårdast för omställning. Där vi i de rika länderna tar ansvar för hela vår utsläppsminskning och inte skjuter över ansvaret för våra utsläpp på de länder som tillverkar våra varor.

Vänsterpartiet arbetar för en mänsklig flyktingpolitik. Vi arbetar mot EU:s byggande av ett s. k. Fästning Europa, som har till syfte att stänga människor i behov av skydd ute.

Rösta för jämlikhet, jämställdhet och medmänsklighet! Rösta på Vänsterpartiet i EU-valet!

Saga Carlgren, kandidat till EU-parlamentet