Öppna Solbergabadet på söndagar

OLYMPUS DIGITAL CAMERAInsändare från Carina Schüberg, publicerad i GT 9 maj.

Insändare från Carina Schüberg, publicerad i GT 9 maj.

Sedan några månader är Solbergabadet stängt för allmänheten på söndagar. Badmöjligheten på söndagar var uppskattat av de som gått dit och badet borde därför vara öppet på söndagar. Beslutet om reducerade öppentider på Solbergabadet bygger på framtagen statistik från 2013 som visar att besökstalet varit lågt och därmed låga intäkter. Detta jämförs då med Hemsebadet som på helgerna lockar besökare från hela ön och där man räknar med ökad besöksfrekvens i samband med den nya tillbyggnaden.

Det är för mig märkligt att vi i regionen väljer att omfördela öppentiderna inom befintlig ram som tidigare vilket i detta fall mer drabbar allmänheten än gynnar den. Renoverinen i Hemse har medfört att det nu är öppet på lördagar  vilket är jättebra, men det ska inte ske på bekostnad av  allmänhetens öppentider på Solbergabadet på söndagar (och motionssimmet på onsdagsmorgnarna på Heemsebadet)! Argumentet att föreningslivet nu har fått tillgång till en utökning av 3,5 timmar (av de 6 indragna timmarna)på söndagarna på Solbergabadet är svagt. Det kan tyckas självklart att tillgången efter en omfattande tillbygnad bör öka och då menar jag för såväl allmänhetens som för föreningslivet för att tillmötesgå behov och efterfrågan. Detta för att ge möjlighet till fler bad men också för att utnyttja de tillgångar som vi gemensamt i Region Gotand byggt upp.

Hyreskostnaden för Solbergabadet är nästan 7000 kronor per dag, oavsett om badet är öppet eller inte. Därför är det ett slöseri med resurser att inte använda badet när det finns ett intresse att bada också på söndagar. Det är i det stora hela en ganska liten kostnad för region Gotland att åter öppna badet på söndagar. Om samma öppettidet som tidigare skulle återkomma så skulle merkostnaden bli under 50 000 kronor om året. Den stora kostnaden, för värme, skötsel och underhåll, har ju regionen redan. Jag anser att det är att agera klokt ekonomiskt att åter göra Solbergabadet öppet på söndagar.

Carina Schüberg (V)
Ledamot i kultur- och fritidsnämnden