Långtidsarbetslösheten har fördubblats

Lars BjurströmInsändare från Lars Bjurström publicerad i GT den 8 maj. Insändaren är ett svar på en tidigare insändare.

Centerpartisten Gustav Åhlén ger två viktiga besked i en insändare i GT 3/5.

Gustav Åhlén tycker att regeringens politik mot arbetslösheten har lyckats.

Och

Centerpartiet anser inte att vi ska satsa mer på välfärden – vi ska vara nöjda med välfärden som den fungerar nu.

Vänsterpartiet har en annan bild och en annan politik. Efter snart åtta år av borgerlig regering så ser vi att den politiken inneburit att arbetslösheten har ökat med 77 000 personer. Värst är den kraftiga ökningen av antalet långtidsarbetslösa. Antalet personer som varit utan arbete mer än ett år har ökat med över 100 procent sedan 2006. ”Jobbpolitiken” har istället blivit fattigdomspolitik när arbetslösa och sjuka kläms åt av försämrade ersättningsnivåer.

Vänsterpartiets budgetmotion i riksdagen visar att vår ekonomiska politik syftar till att skapa nya jobb. Vi föreslår kraftiga resursförstärkningar till välfärden.

Mer resurser till resurser till hälso- och sjukvården för att kunna anställa mer personal och en rejäl satsning på äldreomsorgen och hemtjänsten för mer personal samtidigt som vi satsar på grundläggande yrkesutbildning.

Vänsterpartiet föreslår också att skolan får ett särskilt statsbidrag som innebär 6 000 fler lärare i grundskolan.

Gustav Åhlén väljer att inte alls kommentera utvärderingarna av regeringens egna expertmyndigheter Konjunkturinstitutet och IFAU. De visar att i de åtgärder som min text gick in har varje jobb kostat mellan 1 miljon och 1,5 miljoner kronor. Det hade räckt till fler jobb i välfärden.

Gustav Åhlén stödjer sig istället på siffror från SCB som, enligt Åhlén, skulle visa att varje jobb kostat ”bara” drygt en halv miljon kronor. Visst, det är fler som jobbar inom restaurangbranschen 2012 än 2011 (momsen sänktes 1 januari 2012), men SCB skriver själva ”Det var en lika stor ökning som mellan 2011och 2010”, och inför 2011 sänktes inte momsen. Det därför är svårt att påstå att det är momssänkningen som lett till fler sysselsatta eftersom motsvarande ökning skett under flera år. Dyra jobb har det blivit, hur man än räknar. Det är därför fräckt av Gustav Åhlén att påstå att jag ljuger och att Vänstern har svårt med sanningen.

Lars Bjurström

Vänsterpartiet Gotland

Det här svaret som GT publicerade är den korta varianten av text som jag skickade till GT. Jag skickade också en mer komplett text som GT valde att inte ta in.