Färjan

Statliga färjor för Gotlands utveckling

Insändare från Brittis Benzler, publicerad i GT 31 mars.

Vi vill utveckla Gotland. Mitt i Östersjön ligger vår unika ö. Det är här vi vill bo men läget mitt i Östersjön innebär både möjligheter och utmaningar.

Goda kommunikationer är grunden för alla regioners utveckling, också för Gotland.  Vänsterpartiet, inte bara lokalt utan hela partiet, arbetar för god tillgänglighet till Gotland. Det innebär att trafiken ska drivas med låga priser och snabba, moderna färjor som möjliggör en bra tidtabell och hög kapacitet. Gotlandsfärjorna bör ägas av staten för att säkra en långsiktigt trygg och miljövänlig trafik.

De återkommande upphandlingarna av färjetrafiken innebär stor osäkerhet för alla som vill vara med och utveckla Gotland. Det är oacceptabelt och det borde vara tillräckligt för att staten ska ta ett större ansvar genom att investera och äga de färjor som ska ansvara för en bra trafik hela året.

Ett statligt ägande innebär också större möjligheter att göra de investeringar som krävs för snabba och miljövänliga färjor.

En långsiktighet i färjetrafiken skulle vara en viktig grund för en positiv utveckling av hela Gotland. En utveckling där öns alla styrkor och möjligheter tas tillvara. Det skulle underlätta fortsatta satsningar på den gröna näringarna för mer närproducerad och miljövänlig mat och ökad förnybar energi.

Stabila förutsättningar för färjetrafiken och lägre biljettpriser skulle också vara viktigt för besöksnäringen. Det är en växande bransch som ska växa också här på Gotland. Men många konkurrerar om besökarna, därför måste Gotland öka kvalitén för sol- och badturismen och utveckla de populära arrangemangen  som Almedalsveckan och Medeltidsveckan. Gotland måste också bli bättre på att locka andra besökare, natur och kulturintresserade, cyklister, vandrare och de som är intresserade av mathantverk. Det är också viktigt att det skapas fler evenemang utanför högsäsong. Regionen bör stödja en sådan utveckling.

Att bygga för, och utveckla besöksnäring handlar också om att ta vara på och behålla de styrkor Gotland har. Det är viktigt att värna de obebyggda stränderna, och se till att den strandnära bebyggelse som kan tillåtas inte stör känslan av orörd natur eller allmänhetens tillgång till stränderna.

Statliga färjor och satsning på gröna näringar och besöksnäring är viktiga delar i en politik för att utveckla hela Gotland. En politik som ska göra det möjligt att leva bra liv på alla delar av ön. På en levande landsbygd med fungerande serviceorter och ett rikt omväxlande landskap. Här finns också Visby, den lilla nära staden med stort kulturutbud, god service och universitet.  Attraktiva och unika miljöer som kompletterar varandra, men som behöver delvis olika strategier för att utvecklas.

Vänsterpartiet har ett samlat program för att utveckla hela Gotland. Där beskriver vi också hur vi ska ha en välfärd att lita på, för alla gotlänningar. Vi ger också viktiga besked om räddningstjänsten, biblioteken och kollektivtrafiken.

Brittis Benzler (V), regionråd