Två kandidater från Gotland på Vänsterpartiets lista i EU-valet.

Pressmeddelande:

Vasiliki Papayannis och Saga Carlgren, båda aktiva i Vänsterpartiet på Gotland valdes under helgens partikongress till att listas som kandidater i valet till Europaparlamentet 2014.

På Vänsterpartiets kongress som pågår 10 – 12 januari har flera beslut tagits om partiets agerande inför EU-valet. Vänsterpartiets politik hanteras i ett uttalande som diskuterats i partiet under hösten. Dessutom antogs partiets lista med kandidater och två av namnen är Vasiliki Papayannis och Saga Carlgren. Båda aktiva i Vänsterpartiet på Gotland.

Vasiliki Papayannis har varit verksam i Stockholm och var en av kandidaterna också i förra EU-valet.
Saga Carlgren från Visby har under den senaste mandatperioden bland annat representerat Vänsterpartiet Gotland i Miljö och hälsoskyddsnämnden.

Ett av kraven i Vänsterpartiets uttalande är att EU upprättar ett bindande socialt protokoll.

– Genom ett socialt protokoll kan vi se till att alla som arbetar i Sverige ska omfattas av svenska kollektivavtal och att arbetstagare från andra länder inte ska behandlas sämre. Hänsynen till miljön måste sättas före företagens rätt att sälja sina varor, säger Vasiliki Papayannis.

Vänsterpartiet föreslår också att Sverige undantas från EU:s jordbrukspolitik.

– Vi måste få möjlighet att ha en egen jordbrukspolitik och därigenom öka möjligheten att fler får tillgång till närproducerad, hälsosam och miljövänligt producerad mat, säger Saga Carlgren.