Välfärd inte skattesänkningar!

Insändare skriveen av Brittis Benzler, publicerad i GT 20 augusti.

Så har då statsministern sommartalat och berättat om moderaternas satsningar inför hösten. Det viktigaste blir skattesänkningar för de arbetande med 15 miljarder! Ett för mej obegripligt sätt att använda begränsade resurser när välfärden ropar efter fler medarbetare och medborgarna efter högre kvalité inom många områden. Pengar kan användas bättre, om 15 miljarder istället satsas på kommuner och landsting, skulle det innebära ytterligare ca 90 miljoner per år till Gotland. Pengar vi kunde använda för sjukvård, omsorg och utbildning, områden där vi idag mest diskuterar besparingar, fast vi hellre skulle satsa.

Läget på Gotland är inte ovanligt, många landsting och kommuner brottas med dålig ekonomi, som lett till att man minskat antalet medarbetare, vilket påverkar såväl kvalité som arbetssituation, något som i längden är vare sej hållbart eller önskvärt.

Satsa på kommuner och landsting, det ger både välfärd och fler jobb. Det behöver både Sverige och Gotland.

Brittis Benzler

Vänsterpartiet Gotland