Färjan

De borgerligas regering äger färjefrågan

Insändare publicerad i GT och GA den 29 maj.

Enighet från ön blir taktik i riksdagen, skriver Gotlänningens ledarskribent, Eva Bofride den 26/5 när hon kommenterar de senaste veckornas beredning i trafikutskottet av de motioner som handlar om Gotlandstrafiken. Dessvärre tror jag inte att det är taktik, jag tror att det handlar om att man ger frågan olika vikt, och att man inte vill driva på regeringen i frågan. De rödgrönas förslag till svar på berörda motioner, var att föreslå riksdagen, att tillkännage för regeringen att kommunikationerna mellan Gotland och fastlandet får en långsiktig, stabil och hållbar lösning, samt att Gotlandstillägget på ett väl förberett sätt och i ordnade former snarast avskaffas därför att det inte ger Gotland konkurrenskraftiga villkor.

Veckan före utskottets behandling gick bland annat Gustaf Hoffstedt till storms mot begreppet ”snarast” i de rödgrönas förslag, och fick det att framstå, som något som skulle ske snabbt och oordnat i syfte att vältra över kostnader på det gotländska näringslivet. Vilket självklart inte var avsikten. Gustafs agerande gjorde en ändå nyfiken, det fanns ju andra sätt än via att diskutera Gotlandstillägget, man kunde trycka på regeringen i frågan. Där fanns Gustafs egen motion om att Gotland inte ska få sämre villkor pga svaveldirektivet för sjöfart, och Christers motion om utveckling av de gröna näringarna på Gotland. Vilken av dem skulle alliansen i trafikutskottet ta som grund för att visa regeringen att det finns ett akut behov av bättre, mer rättvisa villkor för Gotlandstrafiken, när man nu inte gillade det rödgröna förslaget. Ingen av dem visar det sej, man avslår samtliga motioner, föreslår inte riksdagen att rikta någon uppmaning till regeringen och nöjer sej med att konstatera att motionärerna nog blir tillgodosedda i ärendets framtida beredning. Platt fall och ett naivt hopp om bättre tider, kanske är det som Eva skriver bara taktik, för som majoritet har man ju andra möjligheter än utskottsbehandling av motioner att agera i frågan. Det kommer en infrastrukturproposition, och i förslaget till statsbudget för 2013 har man ju goda möjligheter att öka anslagen till Gotlandstrafiken så att vi äntligen kan få lägre priser för både gods och passagerare. För om vi inte har vägavgifter i Sverige, varför är vägavgiften till Gotland så hög?

Jag tror inte det var taktik, jag tror det var politik, men jag hoppas att jag har fel.

Nu läggs ett stort ansvar på de borgerliga partierna här på Gotland. Nu är det er regering som äger frågan. Det är era partier som nu bestämmer vilket pris Gotland ska betala, er regering kan bestämma att sänka kostnaderna nu. Ni, borgerliga partier på Gotland, måste sluta att skrapa med foten framför regeringen. Sluta att vara så passiva och ryt till!

Brittis Benzler