Var finns attacken mot demokratin?

Insändare av Per Edman och Brittis Benzler publicerad i GT 16 maj.

Rosita Sund kommunombud för Lärarnas riksförbund riktar i en insändare förödande kritik mot Region Gotland, som hon menar genom sina prioriteringar hotar demokratin. Vi ställer oss mycket frågande till detta, vilka prioriteringar av Region Gotland hotar demokratin?

Vi har idag lämnat ett förslag till budget för 2013, utan sparkrav riktade mot någon av  skolnämnderna, vi har istället satsat 5,4 miljoner extra ur regionens gemensamma kassa på gymnasieskolan, för att den ska fredas från den besparing regeringen gör med hänvisning till gymnasiereformen. Det uppfattar vi som en tydlig prioritering av skolan. Vi anslår också pengar för att äntligen kunna komma igång med sista etappen av gymnasieprojektet, att ersätta slitna lokaler i F-huset med moderna undervisningslokaler.

Region Gotland satsar mer än genomsnittskommunen på både grundskola och gymnasium, det kommer vi att fortsätta att göra. För att vi vill kunna erbjuda likvärdig utbildning av hög kvalite, ett brett utbildningsutbud i gymnasieskolan och en god geografisk spridning av grundskolorna. Men skolorna har självklart som andra privata och offentliga verksamheter krav på sej att vara effektiva, och att bedriva ett kontinuerligt utvecklingsarbete. Den minskning av elevkullarna som grundskolan tidigare haft att hantera ger nu ett kraftigt elevtapp i gymnasieskolan, vilket givetvis innebär en svår omställningsperiod.

Vi förstår att både omställning till färre elever och kraven på utveckling av skolans arbete kan verka skrämmande, och inte utmanande för många medarbetare. Vi tror dock att skolan klarar dessa utmaningar, om vi fokuserar framåt och inte fastnar i påståenden om att någon har en dold agenda med syfte att inskränka demokratin.

Per Edman, ordförande  Gymnasie – och Vuxenutbildningsnämnden
Brittis Benzler, ordförande Barn- och Utbildningsnämnden