• Besöksnäringen...

Besöksnäringen

Vår ö ska vara ett bra alternativ för semester, året runt. Gotland har många styrkor som vi behöver ta vara på och vårda. Satsningar på turism utanför högsäsong ska gynnas. Detta för att ge ett stabilare inkomstunderlag för de som jobbar inom turistnäringen och för att bättre nyttja det vi redan har byggt upp.  Turismen gynnar oss som bor på Gotland på fler sätt. Bland annat tillgång till stränder, flera restauranger och mycket kultur. Vi behöver också vässa det som vi redan är bra på. Almedalsveckan, Medeltidsveckan och olika typer av idrottsaktiviteter är fortsatt viktiga att utveckla.

För att besöksnäringen ska ha möjlighet att växa på Gotland krävs god tillgänglighet med färjor. Varje person vi lockar att resa till Gotland i stället för att med flyg resa längre bort innebär dessutom en mindre belastning på klimatet.

En växande turism förutsätter ökat bostadsbyggande. Det är inte bra att en allt större del av bostäderna på Gotland, särskilt i Visby innerstad, omvandlas till hotell, vandrarhem och privat uthyrda turistlägenheter. Vänsterpartiet vill satsa mer på skötsel och tillgänglighet till badplatser, och friluftsområden, viktigt för både besöksnäring och gotlänningar.

Det ska finnas fler badplatser anpassade till personer med rörelsehinder.
Vänsterpartiet vill arbeta för ett större fokus på natur och kultur, cykelturism, vandringsleder, mathantverk och liknande som skapar en mer varierad turism och är bra för Gotland.