Vänsterpartiet vill ersätta Gotland för höga färjepriser med 200 miljoner per år
Idag presenteras Vänsterpartiets budgetmotion i riksdagen. Den innehåller
avgörande satsningar för gotländsk välfärd men även för färjetrafiken mellan
Gotland och fastlandet.
Färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet är det absolut viktigaste
transportsättet för gods- och persontransporter mellan Gotland och det svenska
fastlandet. Gotland har en särskild situation som staten behöver ta ett ökat
ansvar för. Vänsterpartiet anser att trafiken, precis som den statliga
väginfrastrukturen, gör sig bäst i statlig regi och ska ses som en del av den
statliga infrastrukturen. Gotlandstrafiken bör alltså räknas som infrastruktur och
följaktligen hanteras inom ramen för infrastrukturplanering och finansiering.
Det finns också ett stort behov av att säkra trafiken till och från Gotland ur ett
totalförsvarsperspektiv. Därför ska fartygen ägas och drivas av Trafikverket.
Biljettpriserna har höjts avsevärt det senaste året – enligt Region Gotland med
så mycket som 50 procent vilket har drabbat Gotland hårt; såväl gotlänningar
som företag och den viktiga besöksnäringen. Fraktkostnaderna för gotländska
varor är betydligt högre än fraktkostnaderna för varor producerade på fastlandet.
För de gotländska företagarnas konkurrenskraft är priser, turtäthet och kort
överfartstid viktigast. Region Gotland och Länsstyrelsen i Gotlands län har
tidigare krävt konkurrenskraftiga, låga priser i färjetrafiken; ”vägpriser”, i
paritet med motsvarande sträckor på landsväg. Resenärer och fraktköpare måste
kompenseras för de chockhöjda biljettpriserna.
Gotland måste få lika bra förutsättningar som alla andra regioner i Sverige. Att
Gotlandstrafiken fungerar optimalt är viktigt för hela Sverige. Gotland är inte
bara ett populärt besöksmål utan också en stor producent av livsmedel för hela
landet. Ännu högre priser och sämre tidtabeller skulle försvåra detta
väsentligen, vilket även skulle drabba fastlandet.
Vänsterpartiets förslag:
Skjut till 200 miljoner kronor per år till Gotlandstrafiken 2024–2026.
Överför Gotlandstrafiken i statlig regi.
Saga Carlgren, oppositionsråd på Gotland:
”Den här satsningen skulle faktiskt kunna säkra sänkta färjepriser för gods och
passagerare de kommande åren. Det är orimligt att det ska fortsätta vara en
klassfråga om man kan resa mellan Gotland och fastlandet. Färjan är vår
landsväg och Vänsterpartiet anser att det är dags att den behandlas som det i
statens budget.”