Det går fortfarande åt fel håll

Under sista kvartalet 2021 var EU:s utsläpp av växthusgaser de högsta under något kvartal sedan 2018.

Utsläppen kostar på både för miljön och våran hälsa, därför borde varje onödiga kilo med klimatgaser som släpps ut ha ett reellt, fast pris. Nu har vi åtta och ett halvt år till det som världens forskare har konfirmerat att är en absolut deadline för att åtminstone halvera utsläppen.

Tiden för att verkligen ta situationen på fullt allvar är därför kommit. Det vill säga att jag, du och Medelsvensson, dom små och stora företagen, dom multinationella konglomeraten,och dessutom dom lokala, regionala och nationella politiker och lagstiftare – vi alla – måste se till att vi drar i samma riktning. Nu skal vi; reducera, utveckla, implementera och agera på ett mångsidigt, effektivt och koordinerat sätt utan att låta oss stoppa av förnekelse och ”whataboutism”. Det vill säga att några fortfarande provar lägga skulden på andra för att undvika att hjälpa till. Vi sitter i den samma båten, det är hål i botten och vattnet måst ut och hålet lagats. Diskussionerna ikring storlek på hålet och förkunnade av syndabockar får vi ta senare, för gör vi inte det så hamnar vi på ”botten” alla som en.

Det finns rätt tid och plats för allt och där vi är nu finns det tyvärr inget utrymme för ringa självmedlidande och egenintresse som skapar handlingsförlamning och stillestånd.

Fokusera nu på alla dom positiva sidor vid att nu. En bättre hälsa, längre liv i ett mycket bättre miljö och med ett mångfald av alla världens fåglar och djur nära intill oss.  Kontakt med naturen gör oss bevisligen glada och lyckliga och att cykla till jobbet istället för att sitta i bilkö är mycket bättre både för vår fysiska och psykiska välmående. Ett otal av positiva effekter som vi nästan har glömt hur mycket vi värdesätter kommer att ätervända till och berika våra liv.

Låt oss göra allt som är möjligt att få till istället för att stångas mot det omöjliga.

Frode Kjaervik V. Gotland