Alla ska ha samma möjligheter

Vänsterpartiet är det en självklarhet att alla ska ha rätt att kunna förflytta sig självständigt över vår vackra ö. Har man på grund av en funktionsnedsättning, medfödd eller som tillkommit under livet genom sjukdom eller olycka inte möjlighet att köra bil ska samhället gå in och stötta genom att erbjuda färdtjänst.
Lag (1997:736) om färdtjänst har inte ändrats sedan den infördes för 25 år sedan. Det är tolkningen av den som ändrats.
I lagens 12§ står att en tillståndsgivare får återkalla ett tillstånd att anlita färdtjänst, om förutsättningarna för tillståndet inte längre finns.Tolkar det som att när funktionsnedsättningen är oförändrad går det inte att återkalla beslutet.
Att den som har färdtjänst ska uppmuntras att åka kollektivt känns rimligt. Region Gotland uppmanar väl också andra gotlänningar att välja bussen framför den egna bilen?
Det finns många platser dit kollektivtrafiken aldrig når och många tider på dygnet då bussen inte går. I grunden anser vi att detta är en demokratifråga. Alla ska ha samma möjligheter att delta i det politiska arbetet och inte behöva betala taxiresor ur egen ficka för att vara aktiv som politiker.
Färdtjänsten måste få fortsätta vara den möjlighet som får exempelvis föräldrar, anställda eller kulturutövare med funktionsnedsättning att få vardagen att gå ihop samt att delta i kulturaktiviteter eller bara åka ut och ta en promenad någon annanstans än runt kvarter där man bor.
Man blir bara ledsen när man läser Jyrki Vainio i GT 25/3 där han säger att vi måste göra som övriga Sverige. Vi är också en del av Sverige och är mogna nog att fatta egna beslut, går vi före och så kanske andra gör som vi. Dessutom finns det delar av landet till exempel Region Skåne där man stoppat alla omprövningar av färdtjänst under 2022 i väntan på utredning.
Vänsterpartiet Gotland vill att regionen stoppar alla omprövningar av färdtjänst under 2022 tills den statliga utredningen är klar.