Hög tid att stå för sitt ord

Nu är det hög tid för partier som säger sig värna pensionärerna att stå för sitt ord.
Sverige har en större andel fattigpensionärer än något annat nordiskt land. 300000 pensionärer lever med låg ekonomisk standard. Vi vet att många pensionärer oroar sig för att få ekonomin att gå ihop. Det blir bara värre nu när priserna för livsmedel, energi och drivmedel skenar.
Tack vare Vänsterpartiets förhandlingar med regeringen i höstas ligger nu ett förslag på riksdagens bord som skulle innebära en höjning med 1000 kronor skattefritt för de som har de lägsta pensionerna. Garantitillägget omfattar alla som har garantipension. 1 miljon pensionärer skulle få i snitt 750 kronor mer i månaden skattefritt. Hälften av dem skulle få hela 1 000 kronor skattefritt.
Vilka är det som har garantipension då? Det är människor som slitit ett långt liv. Kanske har du arbetat deltid för att hinna ta hand om hushåll och barn. Kanske har du slitit ut dig i ett tufft arbete och tvingats gå i pension i förtid. 7 av 10 kommunalare har garantipension. Hälften av alla kvinnliga pensionärer har garantipension – helt eller delvis. Alla har de för låga pensioner och skulle verkligen behöva en höjning.
Många partier hävdar att de värnar pensionärerna. Nu är det upp till bevis. Röstar man nej till förslaget i riksdagen, för att pensionerna borde höjts på något annat sätt eller vid en annan tid, så är det ändå ett svek mot en miljon pensionärer som verkligen behöver en tryggare ekonomi.