Prata med Vänsterpartiet

Veronica Liljeberg_redigerad-1Insändare från Veronica Liljeberg publicerad i GA 3 oktober och GT 7 oktober.

Insändare från Veronica Liljeberg publicerad i GA 3 oktober och GT 7 oktober.

Jag har, inte minst på insändarsidorna, men även i många andra situationer fått ta del av människors åsikter och känslor kring politik. Både frågor Region Gotland bestämmer över samt nationella eller internationella frågor.

Många gånger möts jag av irritation och ilska. ”Hur kan man bara göra såhär?”, ”Fattar de inte bättre?”. För mig är det i grunden sunt att reagera över det man tycker är fel eller där man är av en annan åsikt. Det är demokrati, och grunden för hur vårt samhälle fungerar.

Men, jag har också lärt mig att frågor blir allt mer komplicerade ju mer kunskap man får i ämnet. Synpunkter och vinklingar man själv inte tänkt på kommer fram och plötsligt är det inte längre så enkelt.

Att sitta hemma vid köksbordet och bli förbannat på korkade politiker är ibland skönt, men i längden är det bättre att man emellanåt försöker möta en politiker och delge dem sina synpunkter. Först då kan de komma till nytta, och man kan själv också lära sig något nytt. Kanske få möjlighet att se frågan ur ett annat perspektiv.

Vi i Vänsterpartiet Gotland tycker det är viktigt att lyssna på alla gotlänningar. Vänsterpartiet och våra enskilda politiker behöver mer kunskaper just för att många beslut är mer komplicerade än de ser ut. Ju fler synpunter vi får desto bättre underlag för våra beslut har vi.

Det är därför vi har öppet för alla i vår partilokal varje torsdag eftermiddag och bjuder på fika. Då kan du träffa våra politiker. Ofta är Saga eller Brittis (Vänsterpartiets regionråd) där. Även på alla marknader runt om på ön finns vi representerade. Fastna inte vid köksbordet, ta chansen att delge en politiker dina åsikter. Du är välkommen att besöka oss.

Veronica Liljeberg
Vänsterpartiet Gotland