Bostadspolitik

Demokratisera bostadsbyggandet

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAInsändare publicerad i GA 11 december och i GT den 12 december. Skriven av Lars Bjurström och Carina Flodman Andersson.

Ett bra och tryggt boende till en rimlig kostnad är en grundläggande förutsättning för ett bra liv. Brist på bostäder eller alltför dyra bostäder ett allvarligt hot mot ett samhälle för alla. Därför vill Vänsterpartiet ha en bostadspolitik som gör det möjligt för alla att bo bra till rimliga kostnader.

Om bygg- och bostadsföretagen tillåts styra finns en uppenbar risk att byggandet i allt högre grad inriktas på köpstarka grupper och många aktörer på bostadsmarknaden har också ett intresse att hålla nere byggandet för att kunna pressa upp priserna.

Det finns därför många goda skäl till en stark bostadspolitik från regionens sida och det kommer också till uttryck i den bostadsförsörjningsplan som antogs för ett år sedan av regionfullmäktige. Regionen kan styra och påverka genom planläggning, det kommunala markinnehavet och genom det kommunägda bostadsföretaget Gotlandshem.

Det senaste året har byggandet ökat. Det är delvis ett resultat av att bristen på bostäder till slut blivit akut men också på ett mer aktivt agerande från region Gotland.

Gotlandshem bygger nu 84 lägenheter på A7-området och visar att det går att bygga till någorlunda rimliga hyror och kostnader. Gotlandshems kostnad för att bygga är under 27 000 kronor per kvadratmeter. Samtidigt planerar företaget Hökerum att bygga ytterligare 35 bostadsrätter i Snäckgärdsbaden och planerar då att ta ut över 43 000 kronor per kvadratmeter. Det är mer än 60 procent över de kostnader som Gotlandshem har på A7-området.

Vänsterpartiet anser att det nu är dags för region Gotland att på allvar bromsa de orimliga priser som företagen försöker ta ut för nyproducerade bostadsrätter. Ingen kan väl tro att det kostar 60 procent mer att bygga i Snäckgärdsbaden än på A7. Därför ska region Gotland säg nej till Hökerums projekt och som markägare kräva ett byggande med rimliga kostnader.

Bostadsbyggande är viktigt för hela Gotlands utveckling och det är givetvis viktigt för att alla ska kunna bo bra till rimliga kostnader. Det är helt enkelt en för viktig fråga för att överlämna till företagens vilja att tjäna pengar. Vi vill inte ha ett bostadsbyggande som bara riktar sig till dem med tjock plånbok och vi vill heller inte att företagen ska kunna styra byggandet så att tillgången hålls igen för att det ska bli lättare att ta ut höga priser.

Lars Bjurström
Carina Flodman Andersson