Internationellt

14 april 2011

För två år sedan, den 14 april 2009 massarresterades tusentals demokratikämpar i Turkiet.

Folkvalda politiker, advokater, journalister, författare, människorättskämpar mfl.. arresterades efter Freds- och Demokrati Partiet (BDP) massiva seger i kommunvalet.

Gemensamt för de fängslade var att de på olika sätt arbetat för en lösning på den kurdiska frågan samt för yttrandefrihet och mänskliga rättigheter för ALLA invånare i Turkiet.
Det har nu passerat två år och med några få undantag sitter en majoritet av dessa demokratikämpar fortfarande i fängelse. Många av dessa har inte ens fått kännedom om vad de är åtalade för. De massrättegångar i detta sk KCK-målet som inleddes i oktober 2010 har avbrutits ett flertal gånger och förhandlingar ska återupptas igen 19 april 2011.

Det är inte värdig ett land som strävar efter demokrati och medlemskap i Europeiska Unionen att behandla oliktänkande på detta sätt!
Grunden för dessa åtal är politiska och inte juridiska, och så blir självfallet även domarna.
Vi får inte blunda för massarresteringar och kränkningar av mänskliga rättigheter och låssas som om Turkiet är ett land där demokrati och rättvisa råder.

Kräv ställningstagande mot förtrycket för demokratin av dina politiker, lokalt, nationellt och i EU.

Ta ställning själv, för yttrandefrihet och demokrati när du väljer charterresa.
Annamaria Bauer

Vänsterpartiet Gotland