Rösta för trygga jobb i EU-valet 9 juni

Alla ska kunna vara trygga på jobbet och på arbetsmarknaden. Så är det inte i dag. Högerpolitik på EU-nivå och i Sverige har försämrat tryggheten på arbetsmarknaden på flera sätt. Det behöver förändras.

Valet till Europaparlamentet i juni är ett val mellan höger och vänster. Högern i Sverige har gått ihop med Sverigedemokraterna och driver en politik som på många områden försvagar våra rättigheter på arbetsmarknaden och i samhället.

De försämrar sjukförsäkringen, de underfinansierar sjukvård och skola och struntar i bristen på bostäder med rimliga hyror. Samtidigt som de pekar finger åt hela stadsdelar och får människor med utländsk bakgrund att känna sig ovälkomna i landet och på arbetsmarknaden.

Nu vill de göra samma sak i Europaparlamentet. De vill skapa en allians mellan den europeiska extremhögern och den traditionella högern. Det skulle få stora konsekvenser för arbetare i hela Europa.

Så kan vi inte ha det. Vi vet att ett tryggt samhälle är ett samhälle med en trygg arbetsmarknad. Där alla som jobbar har rimliga arbetsvillkor och löner och där du inte riskerar att utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Rösta på Vänsterpartiet i valet den 9 juni så får du politiker som jobbar för din trygghet på jobbet.

Vi kommer att arbeta för:
– Att i Sverige ska svenska kollektivavtal gälla för alla som arbetar på svensk arbetsmarknad. Facket måste också kunna ta strid för detta.
– Att stärka plattformsarbetarnas rättigheter.
– Att förbättra reglerna för offentlig upphandling så att krav utan hinder från EU kan ställas på kollektivavtalsenliga löner och anställningsvillkor, global rättvisa och ekologisk hållbarhet.
– Värna den svenska modellen – stoppa minimilönedirektivet.

Saga Carlgren till Europaparlamentet