Vänsterpartiets klimat-politik behövs i EU-parlamentet

Klimatet är vår tids ödesfråga. Vi behöver bygga om vårt samhälle på kort tid för att klara av att minska utsläppen i den takt som krävs. Politiken måste ta ansvar för att göra de investeringar och de förändringar som krävs för att vi alla ska kunna leva hållbart. Regeringen och sverigedemokraterna har gjort klimatpolitiken här hemma i Sverige till ett skämt. De kommer inte driva på för en snabb och rättvis klimatomställning i EU heller.
En så stor omställning måste göras rättvist. De som släpper ut mest måste göra de största förändringarna. Det kräver att politiken tar ansvar för omställningen och inte lämnar den i händerna på marknadskrafterna. Det är heller inte rimligt att de som redan har låga inkomster ska drabbas hårdast. Vi människor kan göra skillnad för klimatet med våra vardags-val men ingen av oss kan ensam bygga nya stambanor eller ställa om industrin. Klimatfrågan är också gränsöverskridande och samarbete med andra länder är nödvändigt för att få resultat.

Just nu är EU mer ambitiöst när det gäller klimatet än vad den svenska regeringen är. Samtidigt finns det stora problem för klimatarbetet med en del av de gamla föreställningar som präglar EU. Vi måste ifrågasätta de regelverk som försvårar den stora omställning som behöver göras. Exempelvis måste den svenska staten kunna ta ansvar och finansiera det samhällsbygge som behövs utan att EU:s regler sätter stopp.

Vi behöver bygga klimatsmarta bostäder med rimliga hyror. Våra befintliga bostadsområden måste kunna renoveras på ett klimatsmart sätt utan att det innebär stora hyreshöjningar. Vi behöver sänka priset på el, så att vi kan använda den rena el vi producerar i Sverige utan att straffas för att andra länder i EU köper dyr och smutsig el. Vi behöver billiga och miljövänliga sätt att resa, tågen måste gå i tid om fler ska välja bort flyget. En Sverigebiljett i kollektivtrafiken skulle göra att du kan resa var som helst i landet för 450kr i månaden. Det här är rättvis klimat-politik. De här frågorna påverkas på olika sätt av EU.

Våra möjligheter att bygga ett hållbart och klimatsmart samhälle här hemma kan begränsas eller förstärkas av EU beroende på vilken politik som förs där. Med vänsterpartister som Jonas Sjöstedt och Hanna Gedin på plats har vi en chans att påverka parlamentet åt rätt håll.
Använd din röst i valet den 9 juni. Rösta på Vänsterpartiet!

Saga Carlgren, V, kandidat i EU-valet 2024