”Snålheten bedrar visheten när återvinning begränsas”

Nu ser vi hur den ändring av öppettiderna på återvinningscentralerna som tekniska nämnden beslutade om förra året faktiskt slår, något som gotlänningarna nu har kommenterat i insändare och i sociala media.
En del skribenter är kritiska mot teknikförvaltningen för denna förändring men det är oss politiker man ska vara kritisk mot, i alla fall vissa partiers politiker, därför kan det finnas anledning att upprepa vad som låg bakom beslutet.
Bakgrunden till förändringen som beslutades i tekniska nämnden var att verksamheten med återvinningscentraler (ÅVC) en längre tid har gått med ekonomiskt underskott. Teknikförvaltningen hade tre olika förslag att få ekonomin i balans: 1: Behålla alla ÅVC som i dag men höja årsavgiften. 2: Minska öppettiderna på de små ÅVC:erna i Ljugarn, Vamlingbo, Fårösund och Klintehamn till en dag i veckan. 3: helt lägga ner ÅVC:erna i Ljugarn, Vamlingbo, Fårösund och Klintehamn.
Alternativ 1 innebar en höjning av grundårsavgiften med 147 kronor (cirka 12 kr/månad).
Alternativ 2 innebar en höjning av grundårsavgiften med 79 kronor (cirka 7 kr/månad).
Alternativ 3 innebar en höjning av grundårsavgiften med 6 kronor (cirka 50 öre/månad).
För Miljöpartiet och Vänsterpartiet var alternativ 1 det självklara alternativet. Vi menar att gotlänningarna kan kräva en fortsatt god service vad gäller öppettider, oavsett var man bor på ön. Att ha god tillgång till återvinningscentraler vinner alla på och den känsliga gotländska miljön är ett extra starkt skäl att säkerställa att avfallet hamnar där det ska.
Överraskande nog så röstade Socialdemokraterna, Moderaterna och Centerpartiet för alternativ 2, det vill säga för att minska servicen på landsbygden.
Miljöpartiet och Vänsterpartiet reserverade oss mot det beslutet, vi är helt säkra på att gotlänningarna tycker att det är värt 12 kronor högre avgift per månad för att ha en bra service över hela ön. Nu ser vi i debatten att fler än vi tycker så, kanske kan det påverka S, M och C att ändra beslutet som ju visar att snålhet bedrar vishet.