V fick igenom viktiga krav angående kärnvapen

Eftersom Gotland är en av de 17 utpekade platserna i försvarssamarbetsavtalet med USA (DCA) har Region Gotland fått möjlighet att yttra sig.
Vi från Vänsterpartiets sida är glada att övriga partier i regionstyrelsen lyssnat och ställt sig bakom krav på skarpare skrivningar mot kärnvapen på svensk mark.
Det står nu klart att det kommande valet i USA i november kommer att stå mellan Donald Trump och Joe Biden. Mycket tyder på att Trump kommer att gå vinnande ur den striden.
När Sveriges regering nu har för avsikt att ingå ett omfattande militärt samarbete med USA genom DCA-avtalet (Defence Cooperation Agreement) är det alltså högst sannolikt ett avtal med Trumpadministrationen man har för avsikt att ingå.
Oavsett vem som vinner valet i USA är det ett högt spel att inte kräva skriftliga garantier mot kärnvapen på svenskt territorium, något som våra nordiska grannländer har. Regeringen anser detta vara en ickefråga och menar att det finns en muntlig överenskommelse. Vi i Vänsterpartiet tycker det är en naiv syn. Muntliga överenskommelser och handskakningar räcker inte när det gäller kärnvapen. Vi är glada att de övriga partierna i regionstyrelsen håller med oss om det.
Men bristen på tydlighet i kärnvapenfrågan är inte det enda problem vi ser med DCA-avtalet. Ett annat stort orosmoln gäller straffrättslig jurisdiktion. DCA-avtalet ger USA större befogenheter när det gäller domsrätt än andra liknande avtal inom exempelvis Nato.
Brott som begås av amerikansk militär mot exempelvis en gotlänning ska i många fall dömas enligt amerikansk lag i amerikansk militärdomstol. Då ska man veta att svensk och amerikansk lag skiljer sig åt väsentligt åt på flera punkter, inte minst när det gäller sexualbrott.
Den samtyckeslagstiftning som vi i Sverige har arbetat så hårt för och som äntligen trädde i kraft 2018 är man till exempel inte i närheten av. Att det rättsliga skyddet om en gotlänning/svensk utsätts för brott av något slag riskerar att försvagas om förövaren är en amerikansk soldat är fullständigt oacceptabelt. Det tyckte dock inte majoriteten i regionstyrelsen.
Vänsterpartiet är i grunden motståndare till avtalet med USA. Vi hade hellre sett närmare samarbeten med de nordiska länderna. Nu verkar en majoritet av partierna vilja ha det här avtalet. Då måste de ta ansvar – för kärnvapenfrågan och för riskerna för befolkningen.