Sagan om ett rullstolsgarage går vidare

Sagan om rullstolsgarage går vidare, ännu inget lyckligt slut.
I december 2020 beslutade högsta förvaltningsrätten att rullstolsgarage inte är en bostadsanpassning.
Region Gotland precis som de flesta regioner i hela Sverige följde snabbt det beslutet. Vilket innebär att de som inte kan förvara till exempel en uteelrullstol inlåst och frostfritt inte får den föreskriven.
Vänsterpartiet har drivit på att regionen skulle fortsätta att bevilja rullstolsgaragen i någon form så att alla som är i behov av uteelrullstol kan röra sig självständigt i samhället.
Boverket fick i uppdrag att se över lagen om bostadsanpassning. Nu är förslaget om ny lag ute på remiss. Där står att rullstolsgarage ska vara en bostadsanpassning. Socialnämnden här på Gotland tog på sammanträdet 2024 03 21 beslut om ett remisssvar. Där föreslår man att rullstolsgarage inte ska vara en bostadsanpassning.
Detta trots att Håkan Ericsson, ordförande i socialnämnden, i en interpellationsdebatt 2023 04 24 i sitt svar skrev så här. ”När regering och riksdag ändrat lagen, så det blir ok med bostadsanpassningsbidrag igen för rullstolsgarage. Då kan alla på Gotland som har behov av rullstolsgarage också få det. Vi får innerligt hoppas att regeringen sätter full fart på denna lagändring, så den kan träda i kraft så snart som möjligt,” Nu väljer du Håkan Ericsson att i remissvaret säga tvärtemot med motiveringen att rullstolsgaraget borde vara ett hjälpmedel. Du vet att varje region enligt hälso- och sjukvårdslagen 2017:30 själv beslutar om sitt hjälpmedelssortiment, vilket gör att det inte blir tvingande att ha med rullstolsgaragen i sitt sortiment. Ska det bli lika över hela landet måste också den lagen ses över. Det innebär ytterligare minst 4 år utredande innan beslut fattas om att ändra den lagen.
Endast Vänsterpartiets ledamot röstade emot förslaget till yttrande.
Vi vet att närmare 40 procent av de som får avslag på att få en uteelrullstol får det på grund av att man inte kan förvara den på rätt sätt.