Vare sig tillståndet medges eller inte påverkas Gotland

Nu har processen startat kring Heidelberg Materials ansökan om 30-årigt brytningstillstånd.
Region Gotland beslutar inte i frågan men spelar ändå en viktig roll i processen. Vi i Vänsterpartiet anser att det är av yttersta vikt att Region Gotland prioriterar gedigna analyser av ansökan ur hela det kommunala och regionala ansvaret.
Vare sig tillståndet medges eller inte kommer det påverka Gotland och gotlänningarna på många olika sätt. Det helhetsperspektivet behöver genomsyra varje yttrande som Region Gotland har möjlighet att ge i domstolsprocessen.
Regionstyrelsen hanterade den 5 mars en remiss från mark- och miljödomstolen angående vilka kompletteringar man tycker att Heidelberg Materials behöver göra inför den rättsliga behandlingen av deras ansökan om 30-årig brytning. Regionstyrelsen landade i åtta punkter där man begär att bolaget kompletterar ansökan.
Punkterna är viktiga och relevanta och handlar om risker för vattenskyddsområden, risk för inläckage av saltvatten som kan påverka grundvatten, beredskapsplan för kemikalier och brand i täkterna med mera. Vänsterpartiet anser dock inte att detta är tillräckligt.
En verksamhet som är så pass omfattande i både tid, omfattning och samhällspåverkan behöver analyseras ur fler perspektiv. Vår regionala utvecklingsstrategi utgår från de globala hållbarhetsmålen och pekar ut mål och riktning för Gotlands utveckling fram till 2040.
Alla de olika hållbarhetsperspektiven behöver finnas med i Region Gotlands analys av brytningsansökan redan från början. Hur påverkar brytningen möjligheten till bostadsbyggande?
Hur påverkas naturvärden och den biologiska mångfalden och dess koppling till klimatet? Hur påverkas andra näringar, exempelvis jordbruket, av brytningen?
För Vänsterpartiet går alltid vattnet först och ansvaret ligger tungt på bolaget att visa att brytning kan ske utan att vårt sköra grundvattensystem skadas. Domstolsprocessen avgör frågan, men vilka perspektiv Region Gotland lyfter in i processen kan spela stor roll.