Tror regeringen att vården rullar tummarna

Så kom då äntligen beskedet om stöd till sjukvården. 6 miljarder, en fjärdedel av de 24 miljarder som Sveriges kommuner och regioner (SKR) beskrivit att behovet är för att vården ska vara kvar på nuvarande nivå.
Nu har vi tagit vårt ansvar säger Tidö-partierna med Ulf Kristersson (M) i spetsen. Det är inte statens ansvar att täcka regionernas underskott säger Jimmie Åkesson (SD).
Det verkar som att han glömt att när så många röstat på honom så har han också tagit på sig ett ansvar för svenska folkets välmående, för det är ju i regionerna vi bor och att det är regeringen som har det yttersta ansvaret för landets befolkning Ebba Busch (KD) säger att nu måste regionerna göra sin hemläxa, hon säger också att vi vet att det finns vissa sätt att arbeta på som är ännu bättre än vad regionerna gör i dag. Men berättar inte hur.
Kanske menar hon att vi ska utveckla ett system med privata sjukförsäkringar där bara de med höga inkomster har råd.
Värst uttalar sig Johan Pehrson (L) som säger att nu måste regionerna se till att dessa pengar inte hamnar i något svart hål. Han borde veta att lokala politiker och tjänstemän sliter sitt hår för att få ihop verksamheterna ekonomiskt och kompetensmässigt.
Sammantaget så verkar det som om regeringen tror att de många tusen sjukvårdsanställda som nu kommer att varslas om uppsägning sitter och rullar tummarna och inte utför en viktig insats för att göra vården bra och effektiv. Blir det för få anställda tar vården längre tid och vårdköerna blir längre, det är enkel matematik.
Regeringen förstår inte att med så här stora nedskärningar kommer vården att behöva prioritera ännu hårdare i vilken ände ska man då börja? Hälso- och sjukvårdslagen är tydlig, den som har störst behov ska gå först där spelar åldern ingen roll.
Här på Gotland har vi kommit en bit i omställningen med att arbeta mer med förebyggande vård. Vilket ligger längre ner i prioriteringsordningen.
Kan vi inte fortsätta att utveckla den förebyggande vården så kommer aldrig sjukvården att hinna ikapp eller räcka till i framtiden, vi blir fler äldre, som vi vet kräver mera vård.
Så Tidö-partierna: Gör om och gör rätt, ta det ansvar som ni tog när ni tog på er ledarrollen att styra Sverige.