Har regeringen helt glömt pandemin?

Regeringen verkar att helt ha glömt bort eller nonchalerar helt erfarenheterna som vi fick under pandemin. I coronakommissionen beskriver man hur viktigt det är med en robust sjukvård om Sverige ska klara de vardagliga situationerna och samtidigt även vara förberett på kriser av olika slag.
Personalen inom sjukvården har lagom hämtat sig efter pandemin. Många är tveksamma att stanna kvar. Tvingas regionerna till stora uppsägningar kommer fler att välja andra yrken eftersom belastningen kommer att bli för stor. Regeringen måste ta ett större ansvar för sjukvården vilket också tydligt framgår i Coronakommissionen rapport. Under pandemin tvekade inte den
S-styrda regeringen att dela ut många miljarder till företag, kommuner och regioner.
Men när nu regioner och kommunerna går på knäna ekonomiskt på grund av inflationen väljer den nuvarande SD-styrda moderatregeringen att titta åt ett annat håll. Coronakommissionen slår också fast att regeringen måste ta ansvar snabbt vid kriser så att inte medborgarna drabbas til exempel av en försämrad sjukvård.
Det är inte bara personalen som drabbas, patienter kommer att få vänta längre på vård och kanske är det så att några inte kommer att få vård. Ska vi börja prioritera efter ålder är du äldre än 80 får du ingen intensivvård eller behandling vid hjärtinfarkt som exempel. Tycker inte att det anstår ett land som drivs på demokratiska grunder att göra sådana prioriteringar.
För det finns pengar i samhället, vi ser hur bankerna gör miljardvinster varje kvartal, aktieutdelningar höjs och så vidare. Pengar som vanliga löntagare fått betala genom högre priser på mat och så vidare orsakade av den höga inflationen. Pengar som borde gå till den allmänna välfärden och inte till dem som redan har feta bankkonton.
Vänsterpartiet kräver att statsministern Ulf Kristersson sammankallar alla partiledare för överläggningar om vårdkrisen. Överläggningarna behöver utmynna i att det läggs en extra ändringsbudget som innehåller tiotals miljarder till regionerna som ansvarar för sjukvården.