Dags att sluta spara på skolan

Förskolan och skolan på Gotland har under lång tid tagit ett stort ansvar för att minska sina kostnader till förmån för andra verksamheter i Region Gotland.
Det har tidvis inte funnits mycket att välja på. Men gränsen är nådd och passerad för länge sedan. En bra skolgång, där eleverna kommer ur skolan med tillräckliga kunskaper och en positiv bild av sina möjligheter, är något av det viktigaste vi kan ge barn och unga på Gotland.
Många klarar sig bra i gotländsk skola i dag men flera saker går åt fel håll. Fler elever känner sig otrygga i skolan. Fler elever har så hög skolfrånvaro att det blir svårt att lära sig tillräckligt.
Det blir allt svårare att få tag på behöriga lärare. Många utbildade lärare väljer att arbeta med annat. Den psykiska ohälsan bland unga ökar. Det är förstås mer komplext än enbart en fråga om resurser till skolan men det går inte att bortse ifrån att denna utveckling tagit fart under samma period som skolan hanterat runt 100 miljoner i besparingar.
Regeringen och Sverigedemokraterna har lagt en statsbudget som tvingar fram stora underskott, nedskärningar och skattehöjningar i kommuner och regioner. Inför höstens budgetarbete bedömde Sveriges kommuner och regioner (SKR) att välfärden saknade 28 miljarder inför 2024, bara för att behålla nuvarande kvalitet. Regeringens budget innehöll bara 10 miljarder i tillskott. Nu flaggar SKR för att behoven är ännu större än befarat.
I Region Gotland tvingas vi lägga en budget med ett omfattande minus för 2024. Det är mycket oroande. Men det är just när läget är som tuffast som det är som viktigast att pengar går dit de bäst behövs. Vi i Vänsterpartiet anser att något av det viktigaste vi kan göra är att vända utvecklingen i det gotländska utbildningssystemet. Det är dags att slopa besparingarna i skolan!