artikel

Regeringen och Sverige-demokraternas budget driver Sverige mot en välfärdskollaps

Men det går att stoppa nedskärningarna. Allt som krävs är politisk vilja och en klok ekonomisk politik.

I statsbudgeten fattas enligt Sveriges Kommuner och Regioners beräkningar hela 18 miljarder kronor, för att behålla nuvarande nivå i välfärden. Detta riskerar att få stora konsekvenser, och leda till stora nedskärningar även här på Gotland. Inte minst sjukvården och skolan riskerar att drabbas hårt.

För att hjälpligt parera regeringens utsvältningspolitik måste många kommuner och regioner nu höja skatterna. Det innebär att de tyngsta bördorna får bäras av dem med låga inkomster, jämfört med om staten skjutit till pengarna.

Det är inte bara välfärden som får ta smällen med regeringens och Sverigedemokraternas politik. De lämpar också över den ekonomiska risken på kommuner och regioner, och kostnaderna på vanligt folk.

På Gotland föreslås ännu ingen skattehöjning men om inte regeringen inte ändrar riktning kommer vi också tvingas dit.

För Vänsterpartiet är vår gemensamma välfärd vår gemensamma rikedom. Den rikedomen bygger vi upp genom att satsa de resurser som krävs på sjukvården, skolan och omsorgen.

I vår statsbudget har vi föreslagit en höjning av skatten på höga inkomster, en särskild skatt på bankernas övervinster, men också avskaffande av ett antal ineffektiva, orättvisa och mycket dyra skattesubventioner. Med de resurserna kan vi lätta på trycket på de mest utsatta hushållen, och på kommunernas och regionernas ekonomi.

Det viktigaste är att vi kan vi lägga hela 20 miljarder mer än regeringen på välfärden. Det skulle inte bara täcka upp för de behov som SKR ser, utan faktiskt möjliggöra fler kollegor åt de anställda och bättre kvalitet åt medborgarna än i dag.

För oss här på Gotland motsvarar det, jämfört med regeringens budget, 175 fler anställda i välfärden. För alla oss som är beroende av välfärden i vår vardag – antingen det är besök på vårdcentral och sjukhus, våra barns skola och förskola, eller ett tryggt äldreboende till våra föräldrar – så skulle det förstås göra en oerhörd skillnad.

För oss vänsterpartister är det självklart att detta måste gå före ytterligare skattesänkningar för de välbeställda, eller utökade subventioner till köksrenoveringar och poolbyggen. Det är en prioritering vi är övertygade om att de allra flesta gotlänningar delar med oss.