200 miljoner till färjetrafiken

Färjetrafiken är det viktigaste transportsättet mellan Gotland och fastlandet. Att färjetrafiken är att se som vår landsväg är välkänt för de flesta som bor och verkar på Gotland eller som någorlunda regelbundet reser hit.
Vi i Vänsterpartiet anser att färjetrafiken ska behandlas som den infrastruktur den är och som infrastruktur planeras och finansieras långsiktigt.
De senaste åren har visat hur sårbart systemet med upphandlad trafik är. Från höga nivåer har priserna för gods och persontrafik höjts med runt 50 procent. Det var redan innan ojämlikt och beroende av hushållsekonomi huruvida familjer kunde resa till sina nära och kära på andra sidan havet och upprätthålla sina nära relationer.
Med den senaste tidens prisökningar har det blivit svårt för de allra flesta. Detsamma gäller kostnader för godstransporter. Priserna för att transportera gods över havet var redan innan höjningarna högre än på motsvarande sträcka på land.
Gotländska företags möjlighet att konkurrera någorlunda jämlikt har försvårats ytterligare och risken är kostnaderna för frakten blir det som får kalkylen att spricka, för exempelvis de livsmedelsföretag som den svenska livsmedelsförsörjningen är beroende av.
I dag presenteras Vänsterpartiets budgetmotion i riksdagen. Den innehåller avgörande satsningar för gotländsk välfärd men även för färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet.
Vänsterpartiet satsar 200 miljoner kronor per år de kommande åren för att priserna i gotlandstrafiken ska kunna sänkas. Gotland måste få lika bra förutsättningar som alla andra regioner i Sverige. Att Gotlandstrafiken fungerar optimalt är viktigt för hela landet.
Det är orimligt att det ska fortsätta vara en klassfråga om man kan resa mellan Gotland och fastlandet. Färjan är vår landsväg och Vänsterpartiet anser att det är dags att den behandlas som det i statens budget.