Servicen på landsbygden blir sämre

På senaste mötet med Tekniska nämnden behandlades ett ärende om öppettider för Gotlands återvinningscentraler (ÅVC) som en längre tid har gått med ekonomiskt underskott.
Tekniska förvaltningen hade tre olika förslag att få ekonomin i balans: Antingen 1: Behålla alla ÅVC som idag men höja årsavgiften eller2: Minska öppettiderna på de små ÅVC:erna i Ljugarn, Vamlingbo, Fårösund och Klintehamn till en dag i veckan eller 3: helt lägga ner ÅVC:erna i Ljugarn, Vamlingbo, Fårösund och Klintehamn. Förvaltningen förordade alternativ 3, dvs att ta bort alla små ÅVC.
För Miljöpartiet och Vänsterpartiet var alternativ 1 det självklara alternativet. Vi menar att Gotlänningarna kan kräva en fortsatt god service vad gäller öppettider, oavsett var man bor på ön. Att ha god tillgång till återvinningscentraler vinner alla på och den känsliga Gotländska miljön är ett extra starkt skäl att säkerställa att avfallet hamnar där det ska.
Bra öppettider på ÅVC året runt är också viktigt för öns företagare som inte skall behöva lägga för mycket tid på att lämna avfall.
Överraskande nog så röstade Socialdemokraterna, Moderaterna och Centern för alternativ 2, dvs för att minska servicen på landsbygden och göra det svårare för företagen där.
Miljöpartiet och Vänsterpartiet reserverade oss mot det beslutet, vi är helt säkra på att Gotlänningarna tycker att det är värt 12 kronor högre avgift per månad för att ha en bra service över hela ön.
Tyvärr ser vi också i ganska många andra frågor att S, M och C nedprioriterar utvecklingen i serviceorterna och på landsbygden och det är oroande. Vi menar att hela Gotland måste få leva på hyfsat jämlika villkor och vi kommer att fortsätta att kämpa för det.