Frys hellre skattesänkningarna

I en insändare måndagen den 26 juni kritiserar Sara Lindqvist från KD bland annat Vänsterpartiet för att vi inte fryser kommuner och regioners medlemsavgifter till organisationen SKR (Sveriges Kommuner och Regioner). För Region Gotland innebär en höjning av medlemsavgiften en ökad kostnad på ca 100 000 kronor. Denna höjning ser Sara tydligen som en viktig faktor till Region Gotlands ekonomiska situation. Just nu beräknas underskottet för Region Gotland 2024 bli 135 000 000 kronor.
Visst, man kan alltid diskutera att frysa budgetposter. I statens budget för 2023 valde regeringen och SD att inte frysa den automatiska skattesänkning som infaller när gränsen för att betala statlig inkomstskatt justeras. Det var bara de med över 50 000 kronor i månadsinkomst som fick sänkt skatt. En person med en månadslön på 60 000 fick sin skatt sänkt med 17 000 per år. Det var ca 13 miljarder kronor som i stället kunnat gå till kommuner och regioner. För Gotlands del hade det inneburit ungefär 75 miljoner kronor mer i kassan till vården, omsorgen och skolan. Om regeringen och SD frusit skattesänkningen, men det gjorde man inte.
Hur tänker du Sara inför höstens budgetbeslut? Delar du Vänsterpartiets uppfattning att frysa årets ”automatiska” skattesänkning för de högst avlönade? Det skulle på allvar minska underskottet för Region Gotland. Eller ska ytterligare minst 13 miljarder kronor användas till skattesänkningar till samma grupp som fick sin skatt sänkt redan i år?