Pressmeddelande Vänsterpartiet står på Gotlands sida i färjefrågan

Vänsterpartiets presenterar idag sin vårbudgetmotion i riksdagen. I motionen lyfter vi Gotlands färjetrafik. Den senaste tidens prischock har återigen visat på hur sårbart det är med upphandlad färjetrafik, där avtalets utformning tillåter prisökningar som riskerar att helt lamslå det gotländska samhället. Vår landsväg behöver ge rimliga villkor för både gods och persontrafik, både vad gäller priser och tillgänglighet. Gotlandstrafiken måste också kunna vara en del av den svenska beredskapen. Den pågående upphandlingen måste ta extremt mycket mer hänsyn till rimliga biljettpriser. Därefter är det dags att staten tar ett betydlig större ansvar för Gotlandstrafiken.

“Gotland har en särskild situation som staten behöver ta ett ökat ansvar för. Bastrafiken måste året runt bygga på moderna snabbfärjor med lägsta möjliga utsläpp och stärkt tillgänglighet. Vänsterpartiet anser också att trafiken, precis som den statliga väginfrastrukturen, gör sig bäst i statlig regi och ska ses som en del av den statliga infrastrukturen. Därför ska fartygen ägas och driftas av Trafikverket.”

Vårt långsiktiga mål är vägpris i färjetrafiken men nu behöver situationen också lösas akut. Därför kommer Vänsterpartiet att stödja Centerpartiets initiativ i riksdagen för att lösa frågan kring prischocken i Gotlandstrafiken.

Kontakt:
Linda Westerlund Snecker, riksdagsledamot trafikutskottet