Skenande matpriser

Vänsterpartiet föreslår att regeringen ska föra samtal med de tre stora matjättarna Ica, Axfood och Coop kring de höga matpriserna.
Matprishöjningen i Sverige är bland de högsta i Europa, vilket drabbar människor med låg inkomst mest och många tvingas välja bort matvaror som de tidigare köpt.
I rapport 8/3 fick den moderata finansministern Elisabeth Svantesson frågan om hon tycket det var en bra idé. Hon svarade att det inte är regeringens uppgift att lägga sig i prissättningen. Normalt sett så är det kanske så förstås. Men i dag finns ingen fungerade marknad, de tre stora bolagen har ett oligopol där de lätt kan följa varandras priser.
Vi i Vänsterpartiet tycker att det absolut måste vara regeringens ansvar att ta initiativ till att minska kostnadsökningen när den gör att många av Sveriges innevånare inte har råd att köpa de matvaror som de så väl behöver för att klara skola, arbete och så vidare. Löneskillnaderna i Sverige är stora därför drabbas vi väldigt olika.
Är då inte prishöjningarna motiverade på grund av kriserna i världen och då framför allt kriget i Ukraina? Naturligtvis så påverkar det men inte i så stor utsträckning att det motiverar dagens prishöjningar. Dessutom får företagen elstöd av staten och ger samtidigt ut höga aktieutdelningar.
I kristid så ska alla hjälps åt brukar det heta men i dag verkar det bara gälla löntagare. Kriserna flyttas ner till löntagarna och vinsterna skickas upp till ägarna. 327 miljarder delar aktiebolagen ut till sina ägare i Sverige.
Regeringen måste därför göra som franska regeringen: kalla till sig de stora aktörerna för att hålla nere matpriserna. Eftersom matmarknaden domineras av endast tre aktörer är det fullt möjligt att föra ett sådant samtal.