Det är dags att regeringen tar ansvar och sätter press på matjättarna.

På ett år har dagligvaror stigit med 15,2 procent och den snävare kategorin mat har stigit med 17,8 procent. I februari steg matpriset med rekordhöga 2,5 procent. Priserna stiger nu vecka för vecka. Det märks också på Gotland. Radio Gotland rapporterade den 6 mars om att så många som 1000 hushåll på Gotland söker hjälp från svenska kyrkan för att de inte har mat för dagen eller blöjor till barnen. Mer måste göras för att pressa ned priserna och Vänsterpartiet kräver nu att regeringen agerar. Förhoppningen är att de tre stora jättarna ICA, COOP och Axfood ska gå med på en gemensam överenskommelse för att pressa priserna ungefär som man gjort i Frankrike. Om inte, behövs det lagstiftning. Det är rimligt att dela på bördan av den ekonomiska krisen och som det är nu tar de fattigaste hushållen en orimligt stor del av ansvaret. De stora jättarna har dessutom beviljats elstöd från regeringen för de höga elpriserna samtidigt som de skjuter över kostnaden på kunderna genom höjda priser. Regeringens och matjättarnas ansvar är stort men mer bör också kunna göras lokalt. Hur tar S och M-styret hänsyn till ekonomiskt utsatta familjer och deras situation i sina beslut? Vilka initiativ tänker ni ta för att underlätta i den svåra situation som många befinner sig i? Vänsterpartiet har nyligen lämnat in en motion om gratis frukost i skolan. Det är ett förslag som kan lindra situationen för barn och unga på Gotland. Att se till att skolan verkligen är avgiftsfri genom att frukt till barn och elever bekostas av skolan och inte förväntas bekostas av föräldrarna är en annan insats som skulle kunna spela roll för många nu när priserna på frukt stiger. I vissa kommuner erbjuds skolmat även under lovveckor. Det finns många goda exempel på vad kommuner och regioner kan göra. Vilka insatser tänker socialdemokrater och moderater i styret på Gotland genomföra?

Saga Carlgren, Vänsterpartiet på Gotland