Det finns sämre alternativ än skattehöjning

De flesta av oss märker tydligt att kostnaderna ökar. Matkassen är dyrare, det är dyrare att åka färja, elräkningarna skenar och samtidigt hotar stora hyreshöjningar. Inflationen och kostnadskrisen påverkar också Region Gotlands verksamheter. Kostnaderna ökar för skolan, vården och omsorgen. Samma gäller kultur, fritid och idrott med mera. Hus ska värmas upp och transporter måste fungera och maten som serveras i skolkök, på äldreboenden och i sjukvården ska fortsatt vara god och näringsrik. Bara att hålla samma nivå i välfärdens verksamheter kostar mer idag och samtidigt vet vi att det finns mycket som behöver blir bättre. Vi behöver bättre löner och villkor i många av välfärdens yrken för att fler ska vilja arbeta där. Vi behöver förstärka det förebyggande arbetet för barn och unga. Vi behöver ta krafttag för att bromsa klimatförändringarna.

Den styrande S och M-majoriteten på Gotland har lagt ett uppdrag inför budgetberedningen för budgetåret 2024. Där vill man utreda flera saker för att klara ekonomin. Besparingar, försäljningar, skattehöjning med mera. Det är fullt rimligt att budgetberedningen får underlag kring fler av verktygen i verktygslådan än endast ytterligare besparingar. Det bästa vore att regeringen tar ansvar för välfärden och aviserar tillskott till kommuner och regioner i närheten av de 20 miljarder som SKR anser behövs. Om inte, kommer kommuner och regioner bli tvungna att välja mellan betydligt sämre alternativ. Antingen minska sina kostnader eller öka sina intäkter. Det är nog ingen som tycker det är roligt att öka hushållens kostnader genom att höja kommunalskatten. Alternativet kan dock vara betydligt sämre. Det vill säga ytterligare besparingar. Kommunalskatten är i sig inte särskilt omfördelande mellan rika och fattiga. Vi betalar alla lika mycket skatt per hundralapp vi tjänar. Däremot är den välfärd vi finansierar genom vår kommunalskatt den viktigaste byggstenen i ett jämlikt samhälle. Välfärden i sig omfördelar mellan rika och fattiga och gör oss mindre sårbara och bättre rustade i svåra tider. Om skola, förskola, socialtjänst, äldreomsorg, sjukvård med mera inte fungerar påverkar det familjer med svag ekonomi mest av alla.

Om regeringen inte tar ansvar för vården, skolan och omsorgen genom kostnadskrisen så måste vi på Gotland göra det själva. Vi har inte råd att montera ned vårt viktigaste verktyg för jämlikhet.

Saga Carlgren, Vänsterpartiet
Jörgen Benzler, Vänsterpartiet