Trygg barndom med ljusa minnen

En trygg barndom utan oro över att pengarna ska räcka är en av de bästa gåvor vi kan ge våra barn. Dagens situation med stigande mat, el och bränslepriser är inte bara en realitet för oss vuxna.
När priserna stiger blir klasskillnaderna tydligare. Mellan dem som fortfarande får vad de önskar sig till jul och de som inte vet om det kommer bli några julklappar.
Mellan barn som fortfarande kan hålla på med sin idrottsträning och de som inte har råd med avgiften eller nya idrottskläder när de gamla är urvuxna. Snart kommer även båtresan till fastlandet för att hälsa på mormor bli ytterligare en i raden av klassmarkörer, mellan dem som kan – och dem som inte har råd.
Många ideella initiativ tas för att göra vardagen och den stundande julen ljusare. I media kan vi höra och läsa om julklappsinsamlingar och matkassar.
Varje insats är så mycket värd, men också ett bevis på att det gemensamt finansierade välfärdssamhälle som vi gärna vill beskriva Sverige som, i dag är långt borta. Här har vi alla ett gemensamt ansvar att göra skillnad. Vänsterpartiet tänker fortsätta göra det vi kan för att stärka välfärden och öka jämlikheten människor emellan.
FN och EU har var för sig rekommenderat Sverige att kartlägga och motverka ekonomisk och social utsatthet bland barn. Regeringen väljer istället att sänka skatten för de vuxna som tjänar allra mest.
Hade Vänsterpartiet fått bestämma, hade vi både nationellt och lokalt valt att stärka välfärden och det så viktiga förebyggande arbetet bland barn och unga. Om karensdagen togs bort och förskoleavgiften sänktes, skulle välfärden stärkas. Många vuxna skulle få mer utrymme att ge vad de önskar till sina barn. Ge vad barnen behöver och något av vad de önskar sig till jul.
Här på Gotland har Vänsterpartiet föreslagit regionfullmäktige att ansvariga nämnder ska kartlägga och gemensamt se hur de kan motverka den barnfattigdom som vi vet finns här på ön. Jag hoppas att styrande socialdemokrater och moderater delar Vänsterpartiets bild av att mer måste göras.