Särskilda boenden bör drivas av regionen

På Gotland har Socialdemokraterna och Moderaterna kommit överens om en gemensam politik de har för avsikt att genomföra de kommande fyra åren. Bland annat vill de bygga 500 nya bostäder per år. Jag hoppas verkligen att de förmår göra det. Nya bostäder behövs, framför allt nya hyresrätter. Det är bara att önska lycka till.
Det som gör mig oroad är de skrivningar som nämner äldreomsorgen och speciellt våra särskilda boenden. Inget skrivs om hur man ska hantera Attendo på Gotland. Inte ens deras boende på Terra Nova.
Däremot vill man utreda möjligheten att införa LOV inom omsorgens särskilda boenden. Skulle man göra det och på allvar låta våra äldre fritt kunna välja vid vilket boende de vill tillbringa sin sista tid kommer det att kosta mycket pengar.
Det låter bra med att fritt få välja men det förutsätter att alla boenden har lediga platser och en personalbemanning som på kort tid kan ta sig an en ny boende. Är det rimligt att vi använder våra pengar till att ha tomma platser på våra boenden? Visar inte de problem vi har med varierande kvalitet, inte minst Attendos Terra Nova, och svårigheten att få tillräckligt med erfaren och utbildad personal att vi först måste lösa detta?
Vänsterpartiet tycker att det behövs en ordentlig genomgång av våra boenden. Systemet med upphandling och långa avtal med privata utförare fungerar inte tillräckligt bra. Det visar Attendo. Låt Region Gotland ta över driften av våra boenden. Det ger socialnämnden möjlighet att snabbare och effektivare påverka det som inte fungerar.
Då är vi inte bundna av ett avtal som tydligen inte går att avsluta när det inte fungerar. Vänsterpartiet vill att det är detta som ska vara inriktningen på arbetet med äldreomsorgen de kommande fyra åren. Våra äldre ska ha det bra på alla Gotlands boenden.