Ingen människa är illegal – alla har vi lika värde

Vi ska alltid behandla varandra som de människor vi alla är.
Att visa förståelse, ödmjukhet och respekt för varandra och alla människors lika värde, är grunden för att vi ska kunna leva tillsammans, här på Gotland, här i Sverige.
Sedan Tidöavtalet blivit regeringspolitik har tyvärr ovanstående synsätt fått sig ett antal ordentliga törnar. Uppdelningen i ”vi och dem” leder till brist på förståelse, ödmjukhet och respekt. När regeringen nu tydligt visar hur man på flera sätt vill försvåra för personer som lever i Sverige med utländsk bakgrund, känns det väldigt fjärrran från alla konventioner om mänskliga rättigheter.
Vi ser det i idéer om ”god vandel” där social problematik (inte lagbrott) ska utgöra grund för utvisning. Man planerar att göra det enklare att splittra familjer med utländsk bakgrund och svårare med familjeåterförening.
Man föreslår att återvandring ska uppmuntras och bli betydligt vanligare än i dag, att färre ska känna sig välkomna. Målet är att nästan ingen av världens flyktingar ska finna en lugn plats i Sverige. Till och med de mest sjuka ska inte längre få chansen då antalet kvotflyktingar drastiskt minskas.
”Vi och dem-politik” leder till avhumanisering och ökad rädsla. Det kommer att försvåra integrationen mellan oss människor som bor och lever här.
Tanken om alla människors lika rätt och värde, känns här lika bortglömd som Ulf Kristerssons löfte till Hédi Fried år 2018. I dag leder Kristersson en regering som förvisso är utan sverigedemokratiska ministrar, men som i allra högsta grad driver SD:s politik.
Det är förvånande att ett parti som till och med i sitt namn anser sig vara liberaler kan låna sig till en sådan politik och låta sig styras av SD:s rasistiska människosyn.
Än mer förvånad blir vi när Socialdemokraterna och deras partiledare säger att de inte kommer att ta strid mot regeringens, av SD regisserade, invandrarpolitik.
Vart tog Socialdemokraternas humanism vägen?
Varför tänker ni inte ta strid mot en politik som styrs av SD:s rasistiska människosyn?
Tar ni socialdemokrater inte strid mot ovanstående politik, och mot regeringens och SD:s vilja att öka pressen på invandrare just för att de är invandrare, då gör ni er till ett redskap för främlingsfientlighet.
Vad som behövs är ett samhälle där vi alla även liberaler och socialdemokrater fortsätter stå upp för alla människors lika värde, i både ord och handling.