Bra arbetsvillkor inom vården ett måste!

Bemanningen av vård och omsorg såväl på Gotland som på flera platser i Sverige fungerar inte tillräckligt bra. Det är ett misslyckande från de borgerliga partier som styr här på Gotland när operationer och planerad vård inte kan genomföras därför att det saknas personal. Att omsorgspersonal lojalt får ställa upp och täcka upp för brister i bemanningen är inte hållbart. Det är tacksamt att så många ändå är lojala och bidrar. Men i längden fungerar inte det. Förr eller senare orkar man inte.

Vänsterpartiet anser att anställningsförhållandena inom vård och omsorg behöver förbättras. Det behövs inte bara högre löner utan mer flexibla arbetstider och bättre arbetsmiljö, där personalen känner att de kan påverka mer än idag. Fler kollegor på plats underlättar vid frånvaro och ger ökade möjligheter till kompetensutveckling som bidrar till bättre vård och omsorg. Detta kostar pengar. Men, vad har vi för alternativ? Hur ska vård och omsorg bedrivas om inte tillräckligt många vill arbeta där?

När budgeten för 2023 i Region Gotland beslutades i juni föreslog Vänsterpartiet 25 miljoner kronor mer än övriga partier till Socialförvaltningen som, om det bifallits, på kort sikt hade underlättat personalförsörjningen inom omsorgen. Tyvärr ville inte vare sig de borgerliga, SD eller Socialdemokraterna skjuta till dessa kronor. Hur de tänker lösa finansieringen för personalutmaningarna har de inte berättat. I stället föreslår de borgerliga partierna skattesänkningar. Hur det går ihop med ökade kostnader för vård och omsorg har de inte heller sagt något om.

Välfärd för alla är självklart. Priset heter skatt. Det är inte kommunalskatten på Gotland som i första hand ska höjas utan ökade statliga skatter riktade till de med mycket pengar är en bättre politik. De ökade skatterna på kapital och höga inkomster får sedan staten slussa vidare till landets kommuner och regioner.

Peter Barnard (V)
Jörgen Benzler (V)