Vi kan inte välja bort klimatomställningen

Det finns ingen tvekan om att klimatet är vår tids ödesfråga.
Vi kan inte välja bort omställningen men vi kan välja hur den ska ske.
Ska vi ha en ordnad, rättvis och snabb omställning där staten tar ett stort ansvar för att skapa förutsättningar för ett hållbart samhälle och samtidigt ställer hårda krav på de största utsläpparna? Eller ska vi ha den kaosartade omställning som vi annars tvingas att göra när klimatkrisen eskalerar för långt, ett kaos som oundvikligen drabbar de fattigaste hårdast?
För oss i Vänsterpartiet är det ett självklart val.
Ska vi lyckas ställa om samhället kräver det att vi gör det gemensamt och solidariskt. Det klarar inte marknaden själv och inte heller vi som individer. Det krävs enorma statliga investeringar för att bygga om ett helt samhälle. De system vi har för transporter, livsmedel, energi och bostäder måste alla förändras för att lyckas med omställningen.
Därför föreslår vi ett moratorium för klimatet i statens ekonomiska politik. Det skulle ge runt 700 miljarder under en tioårsperiod, pengar som är absolut nödvändiga om vi ska kunna bygga om samhället. Investeringar som inte bara ställer om samhället för klimatets skull utan även innebär runt 80 000 nya jobb. Så kan vi minska arbetslösheten samtidigt som vi bygger ett klimatsmart modernt samhälle.
Alltför länge har klimat och miljöpolitiken handlat om att sätta mål som sedan sällan nås. Det beror på att de flesta politiska partier är för passiva och väntar på att marknaden ska lösa problemet. Vare sig det är konsumentmakt man hoppas på eller nya innovationer så har man lämnat ansvaret till andra. Det kommer inte att fungera och framför allt går det för långsamt när ett helt samhälle ska ställas om på kort tid.
Vi i Vänsterpartiet på Gotland har den senaste mandatperioden lagt en mängd motioner och förslag som alla syftar till att ställa om samhället. Vi har fått igenom bland annat att klimatnödläge ska erkännas, att klimat- och miljöperspektiv ska finnas med i alla relevanta beslut och att en större folkbildningskampanj ska genomföras. Vi kommer att fortsätta att ständigt ta fram nya förslag som kan bidra till klimatomställningen på Gotland och se till att de genomförs.
En ordnad, rättvis och snabb klimatomställning är möjlig men då krävs det politiker som tar ansvar och agerar. Det ansvaret är vi i Vänsterpartiet beredda att ta.