Planera bättre och bygg fler hyresrätter

En egen bostad är en rättighet och en viktig grund för ett fritt liv. Vänsterpartiet tycker att det är en av politikens viktigaste uppgifter att se till att det är så. Tyvärr har det nuvarande borgerliga styret på Gotland misslyckats med det. Inte någon inflyttningsklar hyresrätt byggdes under 2021. 2020 blev det 73 inflyttningsklara lägenheter. Centerpartiet drev inför förra valet kravet om dubbelmarkanvisning. Det vill säga att vill man bygga lägenheter i Visby ska man också behöva bygga på landsbygden. Hur har man lyckats med det? Ingen färdig lägenhet finns att visa upp som ett resultat, endast några betongfundament i Hemse som tycks få stå obyggda under lång tid. De flerbostadshus som ändå byggts har varit bostadsrätter. Lägenheter som i stor utsträckning köpts av icke gotlänningar. Det är inte den bostadspolitik Vänsterpartiet vill ha. Här följer några av våra förslag:
 Tydligare direktiv till Gotlandshem att bygga fler hyresrätter över hela Gotland och se till att styrelsen för Gotlandshem tar ett större allmännyttigt ansvar än vad som sker idag.
 Använda en större del till hyresrätter, än vad som planeras idag, av de bostäder som ska byggas på Visborg.
 Ett rejält statligt investeringsstöd för nya hyresrätter som hjälper till att hålla nere hyran. Minst på den nivå som det stöd de borgerliga partierna och SD nyligen avskaffade.
 Beställ byggnader som baseras på några basmodeller och som kan anpassas och byggas lite som lego. Det blir troligen billigare om vi kan ”åka snålskjuts” på planering som redan gjorts. Ska våra arbetsgivare få den nya personal man behöver, ska Gotland kunna fortsätta växa och ska våra gotländska ungdomar få en egen bostad när man är vuxen behövs betydligt mer kraft i bostadspolitiken än vad som visats de senaste fyra åren.